2015-09-17

Höstanemoner – Anemone hupehensis

höstanemon, Anemone hupehensis
Höstanemoner. Foto: ©nini.tjader.2015
Jag älskar höstanemoner.
Just de här ovan och nedan är inte mina.
De växer i en trädgård jag passerar varje gång jag går från gymet.

höstanemon, Anemone hupehensis
Höstanemoner. Foto: ©nini.tjader.2015
höstanemon, Anemone hupehensis
Höstanemoner. Foto: ©nini.tjader.2015
Här finns ett hav av dem. De slog ut tidigt, redan i slutet av juli, och är utblommade nu.

höstanemon, Anemone hupehensis
Höstanemon. Foto: ©nini.tjader.2015
Vid samma tidpunkt hade mina egna höstanemoner precis börjat visa knoppar.

höstanemon, Anemone hupehensis
Höstanemon 20 augusti 2015. Foto:©nini.tjader.2015
Mina höstanemoner började slå ut på riktigt först runt den 20 augusti.

höstanemon, Anemone hupehensis
Höstanemon. Foto: ©nini.tjader.2015
Mina är rätt mörka i färgen. De står på en lite skuggig plats med sparsamt med sol korta stunder.

höstanemon, Anemone hupehensis
Höstanemon. Foto: ©nini.tjader.2015
De som slog ut först är utblommade nu, men det kommer fortfarande nya knoppar som slår ut.

höstanemon, Anemone hupehensis
Höstanemon. Foto: ©nini.tjader.2015
Jag har två olika sorters höstanemoner. De ovan och en som har dubbla blommor. Den med dubbla blommor har jag ingen bra bild på. Den gömmer sig bakom rudbeckiorna.

höstanemon, Anemone hupehensis
Höstanemon. Foto: ©nini.tjader.2015
Den har en tendens att flytta på sig i rabatten och vandra runt mellan åren. Man vet inte alltid var de ska dyka upp nästa år. I samma rabatt ja, men var?

höstanemon, Anemone hupehensis
Höstanemon 2015-09-10. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar