2015-09-24

Det låter och det luktar

asfaltsbilar
Arbetet pågår där ute på vägen. Foto: ©nini.tjader.2015
I minst en vecka – minns inte exakt när det började – har det låtit ute på vägen utanför bullerplanket. Stora lastbilar och grävskopor har åkt fram och tillbaka. Minst tre brunnar i vägen har de tagit upp och lagt dit igen. Gropar och varningstrianglar och varningskoner och trafikdirigerare. Det går ju bussar här i båda riktningarna, förutom den vanliga trafiken. Och alla ska fram och runt hörnet.

asfaltsbilar
Vägarbete pågår. Foto: ©nini.tjader.2015
Idag kom de riktigt stora maskinerna och bilarna. Nu blev det riktigt stökigt där i hörnet.

asfaltsbilar
Asfaltåtervinning? Foto: ©nini.tjader.2015
Bilen/maskinen till vänster tar upp asfalt och spottar ut den på lastbilen till höger. Det ryker, det låter och det luktar asfalt.

asfaltsbilar
Asfaltsjobb. Fotto: ©nini.tjader.2015
Det här är rakt ut från min uteplats. Undrar hur mycket asfaltsdamm som kommit in i trädgården? Tur kanske att det a) regnade, b) jag inte tvättat fönstren igen som jag hade tänkt. På någon av bilarna stod det något om asfaltsåtervinning.

gustav
Störd Gustav i favoritfåtöljen. Foto: ©nini.tjader.2015
Gustav kom in till mig när det började regna. Men han är klart störd av oljudet ute på vägen och alla de stora maskinerna och bilarna som är där. Han gillar verkligen inte de här stora maskinerna. När alla lastbilarna och maskinerna var utanför min uteplats ville han inte vara här längre så jag bar hem honom till sig.

Förhoppningsvis blir jobbet klart idag? Ny asfalt är nu ditlagd. Är det klart då? Kan jag öppna och bli av med asfaltslukten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar