2015-08-22

Måtten på skrivbord

skrivbord
Mitt gamla skrivbord. Foto: ©nini.tjader.2015
Ovan är mitt gamla skrivbord, på väg ut i cykelförrådet i väntan på att jag kan bli av med det. Jo, jag kommer att lägga upp det på Blocket för ett hämtpris på 150 kronor (varav 50 kronor täcker annonseringen).

Jag köpte det här skrivbordet när jag flyttade till min nuvarande lägenhet. Här är utrymmet för en arbetshörna mycket begränsat och ligger i hall nummer två på väg till köket. I min tidigare lägenhet hade jag ett fullstort skrivbord och ett separat arbetsrum. Det skrivbordet sålde jag innan flytten eftersom det inte fick plats någonstans i min nuvarande lägenhet.

Det här lilla svart-vita skrivbordet har hängt med sen dess. Det är 80 cm brett, 50 cm djupt och 75,5 cm högt upp till ovansidan, 66 cm till utdragsskivan för tangentbord och mus. Och det har hjul och är därför lätt att flytta på om det behövs. Men det är för högt för datorns skärm i förhållande till min egen längd.

En 24 tums iMac ovanpå det här bordet blev för högt upp i förhållande till min egen längd. Tangentbordshyllan är rätt höjd för att jobba med och sitta vid för att kunna sitta med fötterna på golvet och knäna i rät vinkel (och inte med fötterna snurrade runt stolens ben). Problemet blev med tiden att skärmen var för högt upp. Tittvinkeln blev fel. Huvudet lätt lutat bakåt… Med det kom ont i nacken. På sistone har nacken i princip låst sig när jag suttit vid skärmen ett tag. Jag är för kort för den bordshöjden. Det hjälpte inte att hissa upp stolen så högt det gick för då fladdrar benen i luften och man får andra ergonomiska problem.
skrivbord
Ikeas minsta skrivbord, Micke. Bild från Ikea.

Började därför leta efter ett nytt, litet, skrivbord i rätt höjd och bredd.

Det finns inte mycket att välja på om man inte vill betala över en tusenlapp för det. Eller att man inte vill ha ett skrivbord som andas kontor lång väg.

De flesta mindre bord är 120 cm breda. Det går inte in i min arbetshörna. Max är 100 cm. De flesta skrivbord har också en höjd på runt 76-77 cm. Det är för högt. Dessutom har de numera lådor under bordsskivan istället för tangentbordshylla för tangentbord och mus.
Lådor?
Jobbar alla med bärbart eller enbart platta hemma? Det måste väl ändå vara fler än jag som faktiskt har fullstort tangentbord och mus fortfarande? Eller?

skrivbord
Snyggt skrivbord från Ikea. Bild från Ikea.

Ikea hade inget bord som passade. Visserligen har de flera mindre (120 cm breda) bord med lådor. Riktigt snygga också. De har alla låda under. Och alla är för höga. De höj- och sänkbara skrivbord Ikea har är både för breda och för höga och för dyra. (Men de har ingen låda under).

Kom därför fram till en helt annan lösning.

Det blev en lös bordsskiva (Linnmon 100x60) och fyra höj- och sänkbara ben (Olov, 60-90 cm). Till det facila priset av totalt 379 kronor. Och jag behövde inte flytta skrivaren in i köket. Skrivarhyllan gick att skjuta in till en del under bordet. Och bordet har rätt höjd för mig och arbetsyta för tangentbordet på rätt höjd också. Litet och nätt. Och vitt istället för svart (dammet blir "osynligt"). Känns bra. Förhoppningsvis går nackontet över med tiden.

skrivbord
Nya skrivbordet. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar