2015-06-22

Från ekollon till ek


ek, oak
Foto: ©nini.tjader.2014
I slutet av november förra året skrev jag om att driva upp ek-plantor från ekollon.

ek, oak
Foto: ©nini.tjader.2015
Hur det gick rapporterade jag om här.

ek, oak
Foto: ©nini.tjader.2015

Och här.

Nu är det dags igen. De små ekarna har vuxit. De bor fortfarande inomhus. Men i jord och med varsin kruka. Kurkorna börjar bli små och jorden blir torr på nolltid.

ek, oak
Foto: ©nini.tjader.2015
Om jag nu inte skulle plantera ut dem, utan bara ge dem större kruka/krukor, vad händer då med dem i vinter? Tappar de löven och blir nakna? Överlever de till året därefter? Är det någon mer än jag som dragit upp ek-plantor från ekollon och behållit dem längre än en säsong? Berätta i så fall vad som hände med dem efter säsong ett.

Mina tre ekplantor är gröna och fina, men skulle kanske vilja komma ut?

Jag såg faktiskt att ZETAS sålde uppdragna ekplantor i kruka… 145 kronor styck tog de. De var större än mina tre, men kunde inte vara mer än på år två.

ek, oak
Foto: ©nini.tjader.2015


1 kommentar: