2014-08-27

Gräsmattan är grön igen

Föreningen har en gräsmatta som jag passerar varje gång jag ska till eller från busshållplatsen utanför. Den stackars gräsmattan har gått igenom mycket över tiden. Nu är den grön igen. Så länge det varar…

Vad den råkade ut för den här gången var installation av fibernät. Och uppställning av de maskiner fibernäts-dragarna använde för att gräva ner kabeln. Här är en liten historik i bilder.

2014-04-30 Foto: ©nini.tjader.2014
2014-05-01 Foto: ©nini.tjader.2014
2014-05-13 Foto: ©nini.tjader.2014
OK, det gick ju ganska snabbt och nu började de reparera såren. Men… det tog stopp sen.

2014-05-24 Foto: ©nini.tjader.2014
Ny jord med gräsfrö i kom i början av juni. Vi väntade på att det skulle börja växa. Men det regnade för lite för att något skulle hända med gräsfröna. Strax efter midsommar började jag vattna varannan dag, manuellt, med vattenspridare och slang som flyttades runt. Till slut började man kunna se att det faktiskt fanns frö i jorden.

2014-07-10. Foto. ©nini.tjader.2014
Torkan, och värmen, fortsatte så det var bara att fortsätta vattna. Varannan dag. I början kom det mest upp ogräs. Massor med ogräs. Ogräsrensade cirka tre vändor. Bra sätt att sola på med tanke på vädret… Jag har ju aldrig tålamod att sitta still och sola. Tog tyvärr inga bilder när det var som mest ogräs här. Men den 10 juli kunde man ana en grön skiftning över jorden. Gräset var på G.

Jobbet lönade sig. Och i mitten av augusti började det också regna regelbundet och jag kunde sluta vattna. Nu ser det ut så här:

2014-08-26 Foto: ©nini.tjader.2014
Vilken grässort entrepenören använde vid återställandet av gräsmattan vet jag inte – en av de boende ville veta det för att återställa sin gräsmatta. Men det är kraftigt och väldigt grönt. (Och det hade extremt mycket ogräs i fröblandningen).

Weibulls Villa ClassicWeibulls Extra Green


När gräset började växa visade det sig att det fanns en hel del tomma fläckar. Gräsfrö införskaffades – det blev Extra Green, för mycket av gräsfröerna hos Bauhaus var slut så det blev det som fanns. I höstas (2013) använde vi Villa Classic för att återställa samma gräsmatta och det var det jag hade tänkt införskaffa eftersom det fungerade väldigt bra då, men det var slut just då hos Bauhaus. 3 kg gräsfrö petade jag ner i de tomma fläckarna. Tack var den senaste tidens regelbundna regnande (skyfall) börjar nu även reparationsgräset växa. Det visar sig, lite senare när det vuxit mer, om Extra Green är lika bra som Villa Classic.

Gräsmattan har klippts två gånger hitintills. Först av mig med manuell gräsklippare plus hjälp på slutet med det högsta gräset (som min handjagare inte klarade) av föreningens trädgårdsarbetare och hans åkklippare. Sen en gång till av vår trädgårdsarbetare. Det behöver klippas igen nu, men det har varit så vått att jag antar att det måste vänta lite. Nu är det i alla fall grönt som bara den… Gödsel? Nej, det lade jag inte till för det fanns med i jorden då den återställdes av fiber-entrepenören.

Nästa gång stora, tunga maskiner ska in på området får de banne mig använda en annan gräsmatta att ställa dem på. Finns gott om plats bortom lekplatsen… Det här är det första man ser när man kommer från bussen. Det är ju trevligt om det ser bra ut. Nu är det i alla fall grönt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar