2014-02-06

Tankar om Umeå

umeå
Umeå från ovan. Bild från FaceBook/Visit Umeå.

Den här bilden av Umeå från ovan har jag lånat från FaceBook och sidan för Visit Umeå. Såna här bilder fascinerar mig. Och i år är Umeå kulturhuvudstad.

Innan jag flyttade till Tumba funderade jag på att flytta till Umeå, precis som min f.d. granne M. som är därifrån och som då planerade att flytta hem dit igen när hon gick i pension. Hon flyttade upp i november 2012, till en helt nybyggd lägenhet.

Jag var upp dit första gången sommaren 2010 i en knapp vecka. Och kom fram till att nej, Umeå var för litet för mig, infödd Stockholmare som jag är. På stan i Umeå såg man efter en kvart samma människor igen som man såg en kvart tidigare. Vi hade alla gått runt kvarteret liksom. Och det kändes för platt, rent topologiskt. Inget fel i det, men jag skulle ha saknat nivåskillnaderna i Stockholms-området – så jag flyttade till backiga Tumba i november 2010. Umeå är också för långt norr över. De långa, mörka kalla, snöiga vintrar… inget för mig.  Jag som gillar sol och värme.

umeå, nydalasjön, tomtebo
Nydalasjön, Umeå Foto: @nini tjäder, december 2012
Andra gången jag var upp till Umeå var strax efter att M. flyttat upp. I december 2012. Hon var nere och jobbade extra ett par veckor och vi flög upp tillsammans (med Norwegian) . Samma dag vi flög upp kom snön där. I Stockholm hade vi haft snö redan ett par veckor.

M. bor alldeles vid Nydalasjön, i Tomtebo. Området kring sjön är jättefint. Bussen in till stan går alldeles i närheten.

Men vintermörkret där kände jag snabbt att jag i längden inte skulle klarat. Bilden ovan är tagen tidigt eftermiddag i december. Men vackert är det… Svårt nog med mörkret i Stockholms-området…

Utsikt från M's balkong/kök. Foto: ©nini tjäder, december 2012
Den här utsikten är från M's balkong och kök. Tyvärr kommer den att försvinna. Ett husbygge är planerat på den tomten. Infarten och gångvägen in i hennes kvarter går precis här utanför.

talldunge, tomtebo, umeå
Foto: ©nini tjäder, september 2013

Jag var upp igen i september 2013. Talldungen utanför var fortfarande kvar. På marken var dt fullt med lingon. Det var höst, men fortfarande sandal-varmt. Vissa morgnar var det tjock dimma.

sagovägen, tomtebo, umeå
Foto: ©nini tjäder, september 2013

M. bor på bottenvåningen. Det här är hennes utedäck mot innergården. Ännu inte helt färdigbyggt. Skärmvägg mot entrén till huset kom upp senare under hösten, men den har jag inte sett ännu.

nydalasjön, tomtebo, umeå
Nydalasjön, Tomtebo, Umeå. Foto: ©nini tjäder, september 2013

Ner till Nydalasjön var vi också, och vi gick även runt hela sjön en solig höstdag.
Det ÄR fint där runt sjön.

busshållplats, tomtebo, umeå
Foto: ©nini tjäder september 2013
Det här är busshållplatsen bakom M.'s kvarter. Här vänder bussen och kör in till stan igen. Här nere, i riktning mot Nydalasjön, byggs det fortfarande för fullt.

Jag vet inte varför, men det är något ödsligt med Västerbotten och Umeå. Trots allt folk. Jag kommer gärna på besök, men jag skulle inte kunna bo här. Uppvuxen i Stockholms innerstad, sedan länge förortsbo men med 24 minuter med pendeln till innerstan, känns Umeå för litet.

Men jag tycker att Umeå är trevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar