2022-10-13

Nytt ok på randiga tröjan

Randiga tröjan innan åtgärd. Foto: ©nini.tjader.2021

För ungefär ett år sedan stickade jag en smalrandig tröja av tunn, dansk lammull från Hyggestrikk.dk. Garnet var upprepat från en annan tröja som aldrig blev något. Här finns info om den och dess företrädare i samma garn. Varje gång jag använt den har jag känt mig obekväm i den. Den bubblade sig på framsidan och jag fick ständigt dra i den så bubblan försvann. 

Häromdagen bestämde jag mig för att jag måste göra något åt problemet, repa upp, göra något annat av garnet. Sen kom jag på, efter lite tankehjälp från en av mina stikgrupper på FaceBook, att jag kunde ta av det gamla oket och sticka ett nytt.

Problemet var bara att den ursprungliga tröjan var sticka uppifrån och ner och nya oket skulle behöva sticka nerifrån och upp.

Men det gick.

Upplockning av maskor. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag tog en 150 cm lång rundsticka och plockade upp maskor hela varvet runt.

Delning av ok från tröjan. Foto: ©nini.tjader.2022

När alla maskor var upplockade till rundstickan klippte jag loss oket och rensade bort lösa garnbitar. Tanken var att repa upp det bortklippta oket. Men det gick inte att repa. Vid färgbytena på ränderna hade jag använt en teknik för "jogless tripes" (googla det). Det gjorde att garnet blev intrasslat vid varje garnbyte. Till sist gav jag upp försöket att repa upp oket och kastade det. Jag hade ju gott om garn kvar så jag bedömde att det skulle räcka till hela tröjans nya ok.

Delad tröja Foto: ©nini.tjader.2022

Sen började jag sticka uppåt från bottenlån av tröjan (ärmarna fanns redan med från början).

Tröja utan ok. Foto: ©nini.tjader.2022

Eftersom jag gillar att sticka flerfärgat bestämde jag mig för att göra ett flerfärgsmönster uppåt på oket, samt raglan-intagningar.

Lammull från Hyggestrikk. Foto: ©nini.tjader.2022

Det följde ju med smånystan med garnet från Hyggestrikk till den tröja det skulle ha blivit från början. Det kom till användning senare i det här oket.

187 gram lammull. Foto: ©nini.tjader.2022

Det beige och det mörkgrå lammullen var 187 gram. Tillräckligt för oket.

Påbörjat ok. Foto: ©nini.tjader.2022

Jag hade inget mönster att gå efter så jag improviserade vartefter jag stickade.

Raglan. Foto: ©nini.tjader.2022

Oket stickades med raglan-intagningar och två färger.

Det nya oket tar form. Foto: ©nini.tjader.2022

Det gick ju bra att sticka uppåt. Jag är annars mest van att sticka uppifrån och ner,

Raglan på nya oket. Foto: ©nini.tjader.2022

För att inte få samma problem igen med bubblade framstycket gjorde jag förkortade varv (German shortrows) på baksidan av tröja. Fyra varv av dem.

Förkortade varv i nacken. Foto: ©nini.tjader.2022

Längst upp mot halsen gjorde jag ett avigt varv av varje extra färg. Mörkgråt emellan de varven.

Baksidan av oket. Foto: ©nini.tjader.2022

Längst upp rött eftersom tröjan har en i-cord i rött längst ner och längst ner på ärmarna. Den här gjorde jag i resår och för att den skulle bli elastisk avmaskade jag med "stretcha bind-off" (googla).

Färdig tröja med nytt ok. Foto: ©nini.tjader.2022

Sen var det bara att fästa alla trådar och börja använda tröjan.

Färdig tröja med nytt ok. Foto: ©nini.tjader.2022

Jag är nöjd med slutresultatet. Tröjan sitter nu som den ska och bubblar sig inte längre på framsidan tack vare kortvarven på baksidan.

Jag ska aldrig mer skippa att göra kortvarv (German shortrows) på baksidan av mina stickade tröjor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar