2022-10-16

Louvre sweater, min version

 

louvre sweater, en början. Foto: ©nini.tjader.2022

Den sista juli påbörjade jag min Louvre sweater av PetiteKnit ute i trädgården. Den har tagit längre tid att få klar än jag trodde. Jag använde ett betydligt tunnare garn än det som användes i beskrivningen.

Garnet jag använde är rätt tunt och jag har använt stickor nummer 4.

Louvre sweater, en början. Foto:©nini.tjader.2022

Jag gjorde INTE italiensk uppläggning så som det stod i beskrivningen. Försökte, men fick inte till det. Gjorde helt vanlig uppläggning istället.

Oket tar form. Foto: ©nini.tjader.2022

En annan sak jag INTE gjorde var förkortade varv i nacken. Borde jag kanske ha gjort, men beslöt mig för att inte göra det. Förkortade varv på baksidan av tröjan gör att passformen fram blir bättre. Det vet jag ju. Men jag tycker det är svårt att få det snyggt.

Oket tar form. Foto: ©nini.tjader.2022

Garnet jag använt köpte jag på REA hos stickabooden.se. Det heter Mondial Soave Merino  och innehåller 65% extra fine new cool, 25% baby alpacka och 10% microfibre. Det är supermjukt och kommer inte att klia mot halsen eller någon annanstans.

Mondial Soave merino extrafine. Foto. ©nini.tjader.2022

Garnet är extremt drygt och hela 240 meter på 50 gram garn.

Garnet. Foto: ©nini.tjader.2022

Man stickar och stickar och det känns som om nystanen räcker i evigheter. För att hålla reda på hur mycket jag stickat från den punkt jag börjar till jag slutar för kvällen brukar jag sätta en markör där jag börjat. Annars känns det som att man inte kommer någonstans.

Avhängt för ärmarna. Foto: ©nini.tjader.2022

Raglan och avhängt för ärmarna. Väldigt långa varv.

Ena ärmen påbörjad. Foto: ©nini.tjader.2022

Ett tag där tröttnade jag på de långa varven för kroppen och bestämde mig för att göra ärmarna först.

Första ärmen på G. Foto: ©nini.tjader.2022

Första ärmen på G. Foto: ©nini.tjader.2022

Den här tröjan är rymlig vilket syns på längden på raglanökningarna.

Första ärmen klar. Foto: ©nini.tjader.2022

Ärmen avslutades med resårstickning på en avig och en rät maska. Och nej, jag gjorde inte italiensk avmaskning utan helt vanlig. När första ärmen var klar gjorde jag klart kroppen.

Enärmad tröja. Foto: ©nini.tjader.2022

Även nedtill på tröjan finns en resår om en avig en rät. Avmaskad med vanlig avmaskning, inte italiensk.

Återstår en halv ärm. Foto: ©nini.tjader.2022

Långsamt gick det framåt. Jag mätte ärm nummer två mot ärm nummer ett så att de skulle bli lika långa.

Två ärmar. Foto: ©nini.tjader.2022

309 gram tröja. Foto: ©nini.tjader.2022
 
Den 7 oktober var tröjan klar och det återstod bara att fästa trådar. Hela tröjan väger bara totalt 309 gram! Jag har nästan nio (9) nystan kvar, dvs nästan 4,5 hg garn. Det räcker till en tröja till…

Färdig Louvre sweater. Foto: ©nini.tjader.2022
 
Återstod enbart att fästa alla trådar. Först gjorde jag om oket på den randiga tröjan. Sen fäste jag trådarna på Louvre Sweater. Nu är den klar. Mjuk och lätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar