2022-05-23

Växtligheten vaknar till liv

Svarta vinbär. Foto: ©nini.tjader.2022

Det är fortfarande väldigt kallt om nätterna där ute. Men hyfsat dagtid. Nu vaknar växtligheten. Sakta, sakta i år.

Allium på väg att blomma. Foto: ©nini.tjader.2022

Våra allium i runda rabatten blommar alldeles snart. Jag har räknat till 25 blommor på gång…

Jordgubbsblomma. Foto: ©nini.tjader.2022

Jordgubbsblommorna är större än förra året. Tror att Gullis gav dem gödning för ett tag sedan.

Papaver Orientale. Foto: ©nini.tjader.2022

De orientaliska vallmon kommer snart att blomma. De ligger i startgroparna.

Spansk körvel. Foto: ©nini.tjader.2022

Den spanska körveln växer snabbt och mycket och blommar. Ett bestånd grävde jag upp igår och gav till grannen Grazyna. Hoppas den rotar sig hos henne. Har två stora bestånd kvar. Igår gjorde jag säsongens första körvelsoppa. Det är SÅ gott (recept finns bland mina recept här i bloggen).

Klätterhortensia. Foto: ©nini.tjader.2022

Min klätterhortensiua (2 plantor) är 10 år i år. Numera är den fin och blommar mycket. Den har också träckt sig över planket och in på min uteplats. Vilket betyder att jag får blommor från även inne på uteplatsen. Välkommet.

Blåbärsblommor. Foto: ©nini.tjader.2022

De amerikanska blåbären blommar fint och med lite tur med väder och insekter kan det bli bra med blåbär i år. Förr året var det dåligt med bär,

Små tulpaner. Foto: ©nini.tjader.2022

De små tulpanerna under kameleontbuskarna är sena i år. Tidigare år har de blommat nästan samtidigt med krokusen. I år kom de betydligt senare. Men de kom. Och de är fler än tidigare.

Kaukasisk förgätmigej, Jack Frost. Foto: ©nini.tjader.2022

Den kaukasiska förgätmigejen, Jack Frost, blommar för fullt. Den blir nog en bra bit större i år jämfört med förra året. Den är nu på år två.

Hörnan utanför min uteplats. Foto: ©nini.tjader.2022

På hörnet utanför min uteplats kommer de orientaliska vallmon (har ett bestånd till i rabatten i bildens högre hörn), stockrosorna, kärleksörten (som knappt syns bakom stockrosorna), astilben och en massa tulpaner. Tulpanerna är stora och fina i år. Och fler än de brukar vara.

En häftig tulpan.Foto: ©nini.tjader.2022

Amerikanska blåbär. Foto: ©nini.tjader.2022

Här ser man hur många blomanlag blåbärsbuskarna har.

Libbsticka. Foto: ©nini.tjader.2022

Libbstickan som jag fick som stickling av grannen Grazyna förra året har kommit upp. Det är ytterligare en stam på väg bredvid den här. Nu väntar jag bara på att de ska bli så stora tt man kan skörda av dem. Används i soppa istället för buljong.

Stora gröna hostan. Foto: ©nini.tjader.2022

Stora gröna hostanköämpar sig upp ur jorden. Alltid lika fascinerande att följa dess tillväxt. Det finns de som skördar den och tillaga som sparris… Det tycker jag är synd att göra. Jag vill låta den växa till sig och bli stor. Det finns även de som klipper bort blommorna på den för att de tycker att dt ser skräpigt ut med blommor på den! Idiotiskt enligt mitt tycke. Den har ju jättevackra blå-lila blommor.

Slätbladig persilja. Foto: ©nini.tjader.2022

Den nya slätbladiga persiljan, Ersholm, dansk, från Weibulls, växer till sig och jag hoppas den blir riktigt stor. Nu har den fått smak efter några veckor utomhus i jorden. Frösådd inomhus.

Gräslök. Foto: ©nini.tjader.2022

Gräslöken kom tidigt och växer fort.Blommor är redan på G. Har skördat en gång hitintills. Matjessill med gräslök, kokt potatis och gräddfil blev det nyligen. Premiär för säsongen.

Den nya solbruden. Foto: ©nini.tjader.2022

Köpte nyligen en ny röd solbrud på Zetas för att göra solbruds-beståndet lite större. Jag köpte ju en ny i höstad från odla.nu. Den var i riktigt dåligt skick. Reklamerade och fick en ny. Den var inte mycket bättre. Ingen va dem överlevde vintern. Därför blev det nya röda. Inte samma sort som den ursprungliga (Moreheim Beauty). Vill ha ett rejält bestånd av dem här. I rött. Lammöronen är på G till vänster i bild och bergklinten till höger.

Plymspirea. Foto: ©nini.tjader.2022

Plymspirean (i mitten på bilden) växer på. Undrar hur mycket den växer på ett dygn. Sen jag tog bilden ovan har den vuxit ytterligare. Blommor är på g men det dröjer nog lite till innan den börjar blomma.

Odlingsboxen med jordgubbar. Foto: ©nini.tjader.2022

I odlingsboxen växer jordgubbarna och 9 stycken jättefina tulpaner som blommat ovanligt länge. Baktil finns en ny timjan (den gamla dog) och en oregano/kungsmynta som vi haft i flera år. Den ser finare ut än tidigare år. Kanske för att den fick gödsel…

Hosta. Foto: ©nini.tjader.2022

En annan Hosta. Tror det är Big Daddy på bilden.

Acanthus. Foto: ©nini.tjader.2022

I höstas flyttade jag bort Acanthusen från rabatten vid parkeringen och den fick bo in sig i en av rabatterna längs bullerstaketet. Nu vet jag att den överlevt och är på väg upp. Hoppas den ska trivas där och blomma igen. Där den stod fanns det en rabarber som bara inte ville. Den flyttade jag till planteringen i bortre delen av trädgården. Men den rabarbern verkar ha dött,

Riddarsporre. Foto: ©nini.tjader.2022

Riddarsporren har aldrig varit så stor och så tidig förr. Ursprungligen var den frösådd, blev tre ynkliga blommor. Men den har vuxit till sig. Den har till och med frösått sig i rabatten, så det finns en till där en bit ifrån ursprungsplantorna.

Gillenia/trebldsspira. Foto: ©nini.tjader.2022

Min gillenia/trebladsspira är nu på år tre (3). Och i år har den vuxit till sig ordenligt. Äntligen. Det har tagit sin tid. Den vissnar ner helt över vintern så jag har hinner där den finns sommartid för att veta var den är. Pinnarna har jag precis tagit bort (efter fotografering).

Kungsängslilja. Foto: ©nini.tjader.2022

Kungsängsliljan är ny i rabatten. Satte ett antal knölar i höstas. Både lila och vita. Men hitintills har jag bara sett till de lila. Om de vita kommer senare återstår att se.

Kameleontbuskar. Foto: ©nini.tjader.2022

Det är även full fart php kameleontbuskarna. De blommar till och med. det blir fel och större blad på den för varje dag som går och bladen börjar nu delvis bli flerfärgade med sina vita inslag. Det rosa kommer lite senare.

Krollilja med liljebaggar. Foto: ©nini.tjader.2022

Min enda krollilja är ovan jord. Vilket liljebaggarna omedelbart fick nys om och har ätit runda hål lite varstans. Gäller att få bort liljebaggarna innan de lagt ägg och/eller ätit uppdäm. Den har ju inte ens blommat än. Ett råd i en av mina växtgrupper på FaceBook var att blanda vatten och tabasco (minst 20 droppar) och spraya på bladen. Och upprepa dagligen. Verkar faktiskt fungera. Någon skrev på FB att liljebaggarna "skriker" när man glömmer ihjäl dem…

Vit, fransig tulpan. Foto: ©nini.tjader.2022

De vita fransiga tulpanerna har i princip försvunnit. Det finns bara en enda kvar där under kameleontbuskarna.

Blomknopp, klätterhortensia. Foto: ©nini.tjader.2022

Fortsättning följer. Finns en helt ny buske i varma hörnet också. Den skriver jag om en annan dag.


Blommande kameleontbuske. Foto: ©nini.tjader.2022

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar