2022-05-16

Delning av Hawortia

 

Min Hawortia innan delning. ©nini.tjader.2022

Min Hawortia hade det lite trångt om fötterna. Så jag beslöt mig för att dela på den.

Hawortia på väg att deles. Foto: ©nini.tjader.2022

Det var så fullt i krukan att det inte fanns någon jord kvar. Lyfte ut hela plantan och pillade isär den.

Hawortia på väg att bli delad. 2022-01-29. ©nini.tjader.2022

Delad Hawortia. Foto: ©nini.tjader.2022

Den ovan fick bli moderplanta med några småttingar runt fötterna. Satte tillbaka den på sin gamla plats i sovrumsfönstret.

Hawortia-småttingar. Foto: ©nini.tjader.2022

Det blev ett flertal småttingar av Hawortia som jag delat ut till folk som motvilligt tagit emot dem.

Liten Hawortia. Foto: ©nini.tjader.2022

Alla blev jag inte av med så de står spridda i fönstren hos mig.

Sen plötsligt började den blomma. Det är andra gången i dess liv hos mig.

Blomstängel på Hawortia. Foto: ©nini.tjader.2022.

Mellan två vattningar dök blomstängeln upp. Sen var det bara att vänta på att den skulle slå ut.

Blommande Hawortia. Foto: ©nini.tjader.2022

Den tar tid på sig. Långsamt öppnar sig blommorna.

Blommande Hawortia. Foto: ©nini.tjader.2022

Blommande Hawortia. Foto: ©nini.tjader.2022

Den tar tid på sig. Fortfarande många knoppar som ska slå ut. Blomman är liten och oansenlig men vacker i sin enkelhet. Väntar fortfarande på att de andra knopparna ska slå ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar