2021-01-03

Tröja i Soft Merino

Oktröja i Soft Merino. Foto: ©nini.tjader.2020

När det inte blev någon Riddari (se tidigare post) använde jag garnet till att göra en annan tröja. Det blev en egen-designad långärmad tröja med mönstrat ok och annan färg på nedre delen av ärmarna än basfärgen.

Oktröja. Foto: ©nini.tjader.2020

Tröjan är baserad på beskrivningen till Ankers Tröja My Size av Petite Knit vad gäller övre delen av oket och maskantal och ökningar, samt ökningar och minskningar i övrigt för ärmar och kropp. Har stickat den två gånger tidigare och vet att storlek och passform är bra.

Oktröja. Foto: ©nini.tjader.2020

Mönstret i övrigt på oket skapade jag vartefter jag stickade. Bytte färg och mönsterdetaljer vartefter jag stickade vidare.

Oktröja. Foto: ©nini.tjader.2020

Jag var osäker på om det ljusgrå garnet skulle räcka hela vägen till båda ärmarna så stickade båda en bit i taget. Beslöt mig för att använda det mörklila till ärmarnas nederdel och en övergång mellan det grå och det mörklila med en mönsterrand med de andra färgerna i.

Oktröja. Foto: ©nini.tjader.2020


Ärmens övergång mellan grått och mörklila. Foto: ©nini.tjader.2020

Resultatet blev bättre än förväntat. Förutom vad gäller själva garnet…

Soft Merino by Merinor. Foto: ©nini.tjader.2020

Garnet är Soft Merino by Merinor och köpt från garnius.se.

En före detta sammanfogning som jag faktiskt hittade. Foto: ©nini.tjader.2020

Sämsta garnet någonsin. Varje nystan har minst en ibland flera knutar och sammanfogningar. Knutarna kan jag leva med men sammanfogningarna... Sammanfogningarna är näst intill osynliga så man ser dem inte när man stickar in dem i det man stickar. Ser ut som om garnet "smälts" ihop. Problemet med dem är att de inte tål att det stickade töjs och drar man lite i det stickade, exempelvis vid av- och påtagning av tröjan, så blir det hål.

Hål där det varit en sammanfogning. Foto: ©nini.tjader.2020

Jag har klagat på knutarna hos garnius. Fick det här svaret: "Knutar kan tyvärr förekomma i alla typer av garn, oavsett märke eller leverantör. Det händer däremot inte särskilt ofta, så du har haft otur den här gången. Dessvärre kan vi inte reklamera sådana nystan hos vår leverantör. Vi beklagar detta!"
Problemet med de sammanfogningar av garnet som inte är knutar är att de knappt syns. Det innebär att man stickar in dem i stickningen, ovetandes att de är där. Drar man sen lite i stickningen får man ett hål. Ett hål som är svårlagat.

Har nu även klagat på sammanfogningarna, men på grund av helgerna ännu inte fått svar.

Oktröja. Foto: ©nini.tjader.2020

Min nystickade, färdiga tröja hade alltså plötsligt ett hål mitt fram på tröjans kropp. Jag har stoppat det, men det blev inte osynligt. Eftersom tröjan inte egentligen har någon tydlig fram- och baksida funderar jag på att använda den så att stoppningen hamnar på baksidan. Men då hamnar varvbytena på oket på framsidan istället för på baksidan… Får se hur jag gör.

Oktröja. Foto: ©nini.tjader.2021

Alla trådar är nu fästa. Om det finns fler sammanfogningar av garnet som senare går upp och skapar hål i det stickade återstår att se med tiden. Hittar inga när jag gått igenom tröjan. Men jag vet att de finns där…

Oktröja. Foto: ©nini.tjader.2020

Nu ska den bara tvättas och blockas. I övrigt tycker jag att den blev rätt bra.

Oktröja. Foto: ©nini.tjader.2021

PS. Tröjan är nu tvättad. På ena ärmen uppstod ännu ett hål efter garn-sammanfogning som släppt. Så det blir ett ställe till att stoppa… Hur kul är det på en helt nystickad och färdig tröja?


PPS. Klagade igen till Garnius.se med bilder på hålen och garnet. Nu ersätter de mig. Fick välja mellan nytt garn och återbetalning. Jag valde återbetalning via Klarna. Garnius sänkte priset för garnet till 234 kr från 514. Det vill säga 280 kr tillbaka.

PPS. 2021-01-21. Den kändes för kort så eftersom jag hade ett helt oanvänt nystan kvar av det ljusgrå så har jag förlängt den en bit. Skarven mellan gammalt och nytt fixar till sig efter tvätt och blockning.

Förlängning. Foto: ©nini.tjader.2021


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar