2020-09-26

Restgarner i bomull

Den runda filten. Foto: ©nini.tjader.2020

Jag hade en massa restgarner i bomull som jag ville bli av med. Att sticka disktrasor är inget jag ville göra för jag skulle aldrig använda dem. Tacka vet jag Wettex… Eller handdukar stickar jag inte heller. Skulle aldrig använda dem heller.

Jag är så trött på bomullsgarn. SÅ tråkigt att sticka med och det man gör, om man gör tröjor etc.,  blir inte heller särskilt trevliga att ha på sig. Det är något med hur materialet känns. Och att det förlorar formen och töjer sig. Samtidigt som det blir stelt efter tvätt.

Restgarner i bomull. Foto: ©nini.tjader.2020

Har försökt sticka slut på bomullsgarnet i några år nu. Men det blev alltid något kvar av vare färg.

Den runda filten. Foto: ©nini.tjader.2020

Nu ville jag ville göra av med det bomullsgarn jag hade kvar. Lyckades nästan.

Tänkte att jag kunde göra en till av #denrundafilten. Nu i bomull. Fast utan de mönsterpluppar som egentligen ingår i mönstret vid färgbytena.

Den runda filten. Foto: ©nini.tjader.2020

Den runda filten är rolig att sticka. Man stickar bara runt runt runt med rundsticka. Ökar en maska vid markörerna vart fjärde varv. Sakta växer den och blir större och större. Och perfekt rund.

Den runda filten. Foto: ©nini.tjader.2020

Jag hade ingen plan för hur färgerna skulle placeras eller hur många varv det skulle vara för varje färg. Jag stickade helt enkelt tills varje nystan tog slut och sen bytte jag färg. Det var ju bara restgarner så det var varierande mängd garn av varje färg. Den uppmärksamme ser att det inte finns något blått i det här, Helt enkelt för att jag stickat så mycket i blått bomullsgarn att det i princip tagit slut. Har sparat lite om jag skulle behöva till de färdiga plaggen av någon anledning.

Den runda filten. Foto: ©nini.tjader.2020

Jag gjorde inte slut på allt svart och rött. Kvar blev också nästan ett helt nystan beige. Jag gillar inte beige i några sammanhang. Ett nystan i en otäck gul färg blev också kvar.

Den runda filten. Foto: ©nini.tjader.2019

En glad-filt? Den är 104 cm tvärs över. Maskantalet då jag maskade av var 736 maskor.

Den runda filten. Foto: ©nini.tjader.2020

Alla trådar är fästa. Nu ska jag bara blocka den så den blir lite slätare.

Vad jag ska ha den till? Vet inte. Det var ett bra restgarnsprojekt och fantastisk TV-stickning då man inte behövde tänka så mycket. Man kan ha den som sjal, men eftersom det är bomull känns det som att linda en handduk runt halsen… 

Jag använde en 150 cm lång rundsticka.

Mönstret till #denrundafilten kommer från Tantkofta. Hittas här: https://www.tantkofta.se/denrundafilten


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar