2019-02-17

Sy- & Hantverksmässan 15-17 februari 2019

syfestivalen, älvsjömässan, stockholmsmässan, tantmässa
Sy- & Hantverksmässan, Älvsjö, 2019-02-15. Foto: ©nini.tjader.2019
I fredags var jag på Sy- & Hantverksmässan (eller Syfestivalen även kallad) med Ulla. Eftersom jag hade sällskap den här gången tog jag inte lika många bilder som jag brukat tidigare tillfällen.

Men några bilder blev det.

Jag är ju bara intresserad av garner och tittar inte alls på symaskiner, vadmal, ulltyger, trikå-tyger, quilting-lappar, smyckestillverknings-prylar och sånt. Sånt finns det ju också på mässan.

ull
Ulljacka och mössor. Foto: ©nini.tjader.2019
Mycket folk som vanligt men ändå inte lika mycket som i höstas. Samtidigt med den här mässan pågick också Antikmässan (den har jag varit på en gång, aldrig mer, tack) i näraliggande lokal.

garner, ullgarner
Garner. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag är ju mest intresserad av att titta på garner och känna och klämma på dem. Det kan man ju inte göra på internet även om man kan handla där. Men jag vill gärna känna hur ett garn känns innan jag köper det.

garner, ullgarner
Garner. Foto: ©nini.tjader.2019
Just hos de ovan köpte jag inget men de hade många riktigt fina garner.

urthyarn, sjal
Urth Yarns sjal. Foto: ©nini.tjader.2019
 Den här sjalen har jag sett på Instagram. Mycket vacker. Undrar hur svår den är att göra? Urth Yarns.

ullcentrum, vantar, mössor, ullgarn
Ullcentrums bås. Foto: ©nini.tjader.2019
Den där sjalen med katter på…

ullcentrum, ullgarn
Garner hos Ullcentrum. Foto: ©nini.tjader.2019
 Det är något speciellt med alla dessas garner i alla dessa färger. I år är de huvudsakligen i klara färger.

ullcentrum, vantar, mössor
Ullcentrums vantar och mössor och så kattsjalen. Foto: ©nini.tjader.2019
Det är inspirerande att se dessa mössor och vantar som visas på mässan. Mössor stickar jag aldrig eftersom jag aldrig använder mössa oavsett utetemperatur. Men det är roligt att se alla varianter som gjörs.

ullcentrum, ullgarn
Gråa garner hos Ullcentrum. Foto: ©nini.tjader.2019
Gråa, naturliga garner har alltid fascinerat mig. Men just nu skulle jag inte ha några grå garner. Till hösten kanske jag köper några grå härvor och gör något av dem.

ullcentrum, ullgarn
Grå-lila garner hos Ullkcentrum. Foto: ©nini.tjader.2019
Ullcentrum hade även garner som gick i grått och lila. Vackra, 2-trådiga.

lettiskavantar
Lettiska vantar. Foto: ©nini.tjader.2019
Hos Hobbywool från Lettland fanns deras fantastiska vantar och halvvantar.

lettiska vantar
Lettiska halvvvantar. Foto: ©nini.tjader.2019

Hobbywool från Lettland säljer färdiga stick-kit för deras vantar med garn, mönster och stickor. Och så mönsterboken för vantar som jag suktat efter länge.

Köpte jag något? Jovisst gjorde jag det.

ullgarnextra2, ullgarn, hemslöjden, selvsagtgenser, knitlikaalatvian, opalgarn
Köpt på mässan. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag brukar köpa minst två nystan Opalgarn på varje Syfestival. I år hade jag den stora turen att VINNA fem valfria nystan via en tävling på mässans hemsida. Jag som aldrig brukar vinna något… Så de fem nystanen ovan hämtade jag ut i Opalgarns monter. Jag använder nästan alltid Opalgarn i de sockor jag stickar.

I övrigt slank boken Knit Like a Latvian med och ett set 20 cm långa strumpstickor nummer 1,5 för att sticka lettiska vantar också med hem.

ullgarnextra2, ullgarn, hemslöjden, selvsagtgenser
Rött garn. Foto: ©nini.tjader.2019
Det mörkröda garnet köpte jag hos Hemslöjden. Det heter Ullgarn Extra 2 från Yllet och har 200 m/h och består av Gotländsk pälsull och Falklands Merino. Handtvätt 30 grader. Det är mjukt och skönt. Kände även på det i en färdigstickad tröja på mässan. Har från Ravelry köpt och laddat hem stickbeskrivning till en enkel tröja som heter #selvsagtgenser (på norska) som jag ska sticka av det här garnet. Inte billigt men ett fint garn.

Nu dröjer det till i höst (oktober antar jag) till nästa sån här mässa går av stapeln. Då blir det dags igen för mer garn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar