2019-02-22

Laxsoppa

Laxsoppa. Foto: ©nini.tjader.2019
Igår gjorde jag en laxsoppa. Inspirationen kom från Åsa Myrbergs blog @mycasa. Eftersom jag inte hade samtliga ingredienser blev jag tvungen att ta till en del andra som ersättning. Så det blev en annan variant av Åsas recept.

Det här behöver du

  • 1 gul lök
  • 3 klyftor vitlök – jag använde 2 tsk vitlökspulver eftersom min vitlök helt hade torkat ihop och inte gick att använda
  • 1 stor bit färsk fänkål
  • 300 g potatis
  • 300 g morötter
  • 2 msk olivolja
  • 1 g saffran – jag använde en rejäl mängd gurkmeja eftersom jag inte hade någon saffran
  • 2 dl vitt vin – finaste vitvinet jag hade i kylen var Crudo som är ett fantastiskt gott vitt vin. Man kan beställa den i box också.
  • 2 msk grönsaksbuljong – jag använde en dos grönsaksfond från Knorr Fond du Chef Vegetable
  • 4 dl vatten
  • 3 dl grädde – det blev 2,5 dl Milda Matgrädde
  • 600 g laxfilé – jag använde 2 stora tinade laxbitar
  • salt
  • svartpeppar
  • gräslök – men jag hade ingen gräslök så det fick bli strimlad purjo istället

Gör så här:

  • Skala och finhacka lök och vitlök. Skölj och grovhacka fänkålen. Skala och tärna potatis. Skala morötterna och skär i tunna slantar.
  • Hetta upp olja i en tillräckligt stor kastrull och fräs lök, vitlök/vitlökspulver, fänkål, potatis och morötter utan att det tar färg. Tillsätt saffran (gurkmeja) och fräs nån minut till på låg värme.
  • Tillsätt vin och låt puttra i ca 1 minut.
  • Tillsätt buljong (fond), vatten och grädde och låt soppan/grytan koka upp. Sjud sedan under lock på medelvärme i ca ca 15 minuter.
  • Skär laxen i kuber och strö över salt.
  • Skölj och finhacka/finstrimla gräslöken/purjon
  • Lägg ner laxen i grytan och sjud ytterligare ca 5 minuter tills laxen är klar.
  • Smaka av med salt och svartpeppar och strö över finhackad gräslök/finstrimlad purjo.

Tillbehör

  • Ett gott bröd
  • Crème Fraiche
Det blev jättegott. Om det räcker till 4 eller 2 portioner beror på hur stora portioner man förser sig med…

Man kan säkert göra precis likadant med bitar av torskrygg. Och ha i curry och /eller lite tomatpuré. Och en massa dill. Och ett gäng räkor… Om det blir soppa eller gryta beror nog på hur mycket fisk man har i i förhållande till vätskemängden. Min blev en soppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar