2017-09-16

Rätstickad halsduk till GoT säsong 7

ull, garn, yarn
Upprepningsgarner, ull, alpacka, mohair, med mera. Foto: ©nini.tjader.2017

Jag har fortsatt med projektet "göra slut på upprepningsgarner".

flerfärgatgar, multicoloredyarn
Flerfärgat garn. Foto: ©nini.tjader.2017
Garnet ovan var en gång en väst med mörkare kanter i samma typ av garn. Garnet har varierande tjocklek, är jättemjukt, flerfärgat som ovan.  Det är ull men vilken slags ull vet jag inte. Inte tillräckligt för att bli en tröja så jag beslöt mig för att göra en halsduk av det.

rätstickning, garterstich
Halsduk i rätstickning. Foto: ©nini.tjader.2017
Sagt och gjort. Stickor nummer 7. 40 maskor. Allt garn av samma sort, inklusive det mörkare bruna och en liten slatt blått som räckte till cirka fyra varv.

rätstickning, garterstich
Halsduk i rätstickning. Foto: ©nini.tjader.2017
Och så rätstickning.
För att det ger töjbarhet.
För att det blir likadant på fram- och baksida.

rätstickning, garterstich
Halsduk i rätstickning. Foto: ©nini.tjader.2017
Eftersom jag alltid stickar framför TVn är det här ett utmärkt projekt. Inte mycket som kan gå fel med rätstickning rakt upp och fram och tillbaka.

I det här fallet stickade jag till Game of Thrones säsong 7, alla sju avsnitten, som vi hade frivisning av CMORE från COMHEM mellan den 1-14 september. Eftersom de gick samlat (3 avsnitt lördag, 4 avsnitt söndag) och sent, så spelade jag in dem till min TiVo och såg dem på tid som passade mig bättre.  GoT7 kommer ju sen att komma på SVT1, där de brukar komma, men har ingen aning om när. Jag har normalt inte CMORE eftersom jag tycker det är en usel tjänst (jag har haft den under ett år tidigare och var väldigt missnöjd med utbudet och tjänsten). Jag hann se hela GoT7.

rätstickning, garterstich
Färdig, rätstickad halsduk. Selfie: ©nini.tjader.2017
Jag stickade tills garnet tog slut.
Det blev 180 centimeter totallängd.

rätstickning, garterstich
Rätstickad halsduk. Selfie by Nini.
Den räcker gott att svepa in sig i två varv och ha långa ändar hängande.
Än är det för varmt för den här typen av halsduk.
Men nu är jag redo för kallare väder.
Förhoppningsvis kliar den inte…

rätstickning, garterstich
Rätstickad halsduk. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar