2017-09-14

Älskade stockrosor

stockrosor
Mörkröd stockros med humla. Foto: ©nini.tjader.2017

Jag älskar stockrosor.
I alla färger.

stockrosor
Stockrosor, mörkröda. Foto: ©nini.tjader.2017
Höga och fina blir de också. I år blev den högsta 2 meter och 20 centimeter. Det var en av de mörkröda.

Och humlorna älskar dem.

stockrosor
Stockros, gul-rosa. Foto: ©nini.tjader.2017

Jag har tre olika färger på mina stockrosor. Dels mörkröd (som i år av någon anledning blev extra mörkröda). Dels rosa-cerise. Dels gul-rosa.

stockros
Rosa stockros med humla. Foto: ©nini.tjader.2017
De blommar länge, någon blomma i taget öppnas uppåt längs den styva "stocken"/stammen.

stockrosor
Rosa stockrosor. Foto: ©nini.tjader.2017

stockrosor
Rosa stockros. Foto: ©nini.tjader.2017
stockrosor
Mörkröd stockros, 2,20 cm hög. Foto: ©nini.tjader.2017

stockrosfrö
Stockros med frökapslar. Foto: ©nini.tjader.2017

De är lätta att föröka med sina massor med frö. De är mogna att ta frö från när frökapslarna – som man låter sitta kvar på plantan tills de mognar – är bruna och torra.

stockrosfrö
Stockros med frökapslar. Foto: ©nini.tjader.2017

Jag tar kapslarna när de börjar öppna sig. Då är det lätt att peta ut fröna. Jag sprider dem direkt på marken där jag vill ha dem. Brukar inte peta ner dem i jorden, men om man gör det, peta inte ner dem för långt. Det är ingen vits att förvara dem inne över vintern och så på våren. De ska sås nu, på hösten.

En nackdel med stockrosor är väl att den inte blommar på första året utan först på nästa. De är alltså i de flesta fall två-åriga. Man får stå ut med bladrosetter utan blommor i ett år. Det finns perenna stockrosor sägs det, men om man bara ser till att så de frö man får, är det inget problem att få igen dem år efter år.

Precis som digitalisen kan färgen bli annorlunda mellan åren. Men det är ju bara intressant och roligt att se vad det blir.

stockrosor
Stockros med rost. Foto: ©nini.tjader.2017
Mina stockrosor har dessvärre rosrost (eller vad det nu heter) vilket gör att bladen vissnar ihop och blir fula. Då rycker man helt sonika bort bladen och kastar dem. De får inte ligga kvar på marken och alltså inte i någon kompost eller så. Att bladen blir fula och sjuka påverkar inte blommor och blomknoppar. Den blommar ändå.

stockrosor
Stockrosblad med hål. Foto: ©nini.tjader.2017
Ibland får de också hungriga besökare som äter upp bladen. Hittar man de hungriga kryp som äter upp bladen kan man försöka ta bort dem (krypen alltså). Jag har dock aldrig sett krypen trots att de ätit flitigt på vissa plantor och vissa blad.

stockrosor
Nästa års blommande stockros? Foto. ©nini.tjader.2017
Som ovan (eller mindre) ser nästa års stockros-plantor ut. Var rädd om dem. Står de där du vill ha dem, låt dem stå kvar. Kommer de upp på olämplig plats? Flytta dem till en bättre plats eller ta bort dem. Jag brukar få ta bort många plantor som hamnat på oönskade ställen. Man kan ju inte ha stockrosor precis överallt…

Än blommar stockrosorna, men de är nästan slut för säsongen. Jag hoppas de blir lika fina nästa år. Men helst utan rost…

stockrosor
Stockrosor vid ingången från trädgården till uteplatsen, augusti 2017. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar