2017-01-11

Fåglar i trädgården

matstation, koltrast
Koltrast i matstationen. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag erkänner. Jag matar fåglar i trädgården. Hela året runt faktiskt.

koltrast
Frusen och uppburrad koltrast. Foto: ©nini.tjader.2017
Mest fåglar har vi under våren och sommaren när det finns gott om fågelungar som ska ha mat. Då är även artrikedomen i matstationen som störst.

koltrast
Koltrast på matjakt. Foto:©nini.tjader.2017
Under en längre period nu under vintern har det varit riktigt dåligt med fåglar och vi har undrat över vart de tagit vägen. Hittat ett bättre matställe? Kotrasten på bilden ovan ser ut som om den saknar ett ben, men den har bara dragit upp det under sig.

matstation, fåglar
Fåglar i matstationen. Foto: ©nini.tjader.2017
Men så i förra veckan var de tillbaka. Och inte bara koltrastarna. Nu var både blåmesar och talgoxar där igen förutom koltrastarna. Antar att det var för att det blev kallt igen och en massa snö. Men vart tog pilfinkarna som brukar vara här vägen? Har de flyttat?

matstation, talgoxe
Talgoxe i matstationen. Fotop:©nini.tjader.2017
Det finns lite varierande mat där i matstationen. De bästa fröerna köper jag från Vivara.se. En fröblandning köpte jag från ICA Maxi, men den är inte populär. Fel sorts fröer tycker fåglarna. Till höger i bilden ses dels en fröpinne som jag köpte till rea-pris hos RUSTA, dels en frö-och-fett-"korv" från ZETAS. Fröpinnen från RUSTA är populär. Den innehåller solrosfrön och jordnötter. Frö-och-fett-korven från ZETAS är också populär, men bara hos de minsta fåglarna, som blåmesar och talgoxar. Särskilt blåmesarna gillar den.

koltrast
Koltrast i matstationen. Foto:©nini.tjader.2017
Koltrastarna har det svårt med matstationen, men de försöker. Det är fröpinnen med svarta solrosfrön och jordnötter de främst villl åt. Men vingligt blir det när de sitter på ringen under den. Ibland sätter de sig på toppen av matstationen, men då når de inte så mycket. Nyligen, när det var som kallast fick de egna frön i en låg, vid plastburk på marken, så de skulle få det lättare att äta. Det uppskattades även av de mindre fåglarna. Förhoppningsvis hittar inte traktens råttor dit. De brukar passera inne i det näraliggande bullerplanket och det händer att man ser dem.

koltrast
Koltrast spanar över omgivningen. DSer den mig innanför köksfönstret? Foto:©nini.tjader.2017
Om sommaren har vi gott om fåglar här av många olika sorter. Mest gillar jag grönfinkarna och steglitsorna.

En del tycker att man bara ska mata fåglarna om vintern när de har svårt att hitta mat. Men det är ju när de har ungarom våren och försommaren de mest behöver det. Dessutom har man nytta av fåglarna på sommaren. Ger man dem mat så tar de också hand om en hel del larver och annan ohyra på de växter man har i trädgården. Det går åt betydligt mycket mer fågelmat sommartid än över vintern i vår trädgård.

Jag tittar på fåglarna inifrån köket. De är underhållande att se på.
Alla bilder är tagna genom köksfönstren. Ibland önskar jag mig en bättre zoom på kameran för att kunna komma riktigt nära.

steglits
Steglitsa i april 2016. Foto:©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar