2016-09-06

Min röda oxalis…

redoxalis, oxalis
Min röda oxalis… Foto:©nini.tjader.2016
Det här är min röda oxalis som den ser ut just nu…
Skulle bara plantera om den…
Men det var stört omöjligt att få ut den ur krukan utan att alla röda blad gick av.
Att jag alls skulle plantera om den berodde på att den plötsligt börjat "tröttna" och bladen bara lade sig ner och dog. Misstänkte att det var trångt i krukan. Och så var det…
Det var knökfullt i krukan.
Att få ut plantan oskadd ur krukan gick bara inte.
Så alla bladen offrades vid omplanteringen. Deras knölar etc finns kvar där nere i jorden – jag stoppade tillbaka dem, inklusive ny jord – så jag hoppas den kommer tillbaka…

redoxalis, oxalis
Min röda oxalis. Foto: ©nini.tjader.2016
Som ovan såg den ut i juni i år när den var som mest pampig.

redoxalis, oxalis
Min röda oxalis. Foto: ©nini.tjader.2016
Borde den kanske ha haft en vidare kruka?
Eller hade dess knölar under jorden då blivit ännu fler och ännu större?
Eftersom det ännu inte finns en enda utväxt från dem efter omplanteringen i helgen skulle jag kanske redan nu flytta den igen till en vidare kruka… ?? Och dela på en och göra flera plantor av den också kanske?

Inser att dess gröna släkting kommer att få samma problem den dag den behöver omplanteras. Den har vuxit rätt mycket sen jag köpte den och planterade den i en precis likadan kruka som den röda hade/har.

Hur gör DU när du planterar om oxalis?

greenoxalis, oxalis
Min gröna oxalis. Foto. ©nini.tjader.2016
PS 2016-09-10

Under jorden händer saker. Nu kommer den igen…
Som på bilden nedan såg den ut i förrgår. Och den har kommit upp helt och öppnat sina blad sen dess. Nu väntar jag på att fler blad ska visa sig.

Min röda oxalis 2016-09-08. Foto. ©nini.tjader.2016
PS. 2016-09-21
Det går fort med den röda oxalisen. Fler och fler blad visar sig och även blommor. Det här är var läget i söndags (nedan):

oxalis
Min röda oxalis 2016-09-18


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar