2016-06-01

Många meter gullranka

gullregn, devilswine
Befriad gullranka. Foto: ©nini.tjader.2016
Idag befriade jag en av mina amplar från gullrankan som länge bott i den. Tänkte att det fanns bättre användningsområden för ampel än för gullrankan eftersom ampeln ändå inte hängde, utan bara stod. Gullrankan har ett tag stått uppe på garderoben och ringlat ner över dess vägg. Där blev den bara blekare och blekare. för ett tag sen flyttade jag ner den till piedestalen på byrån. Fortfarande ståendes i sin ampel.

ampel
Befriad ampel. Foto: ©nini.tjader.2016
Ampeln har jag haft i många år. Det är en tennampel från Ikea (säljs inte längre).

För att få ut gullrankan från ampel så att jag kunde stoppa ner krukan i en vanlig ytterkruka behövde jag snurra ut alla slingorna av gullrankan.

gullregn, devilswine
Gullrankan. Foto: ©nini.tjader.2016
Upptäckte när jag snurrade ut gullrankan att en av dess rankor hade vuxit fast i jorden mitt på vid ett ställe där den haft kontakt med jorden. Den skjuter ju små luftrötter så jag antar att det är helt normalt. Men det komplicerade processen at trassla ut den.

Uttrasslad gullranka. Foto. ©nini.tjader.2016

Jag mätte aldrig hur lång den blivit. Men den är lång…

Sen blev den nedstoppad i en ytterkruka och åter placerad på den lilla piedestalen på byrån. Därefter ihoprullad igen… Större än så här (nedan) blev den inte eftersom det är långa sträckor på rankorna som inte har några blad alls.

Om man tröttnar på de långa rankorna kan man börja om från början. Ta bara av önskade längder,  från toppen av rankorna, stoppa ner dem i jord och vattna. De rotar sig på nolltid.

gullregn, devilswine
Gullrankan, ihoprullad igen. Foto. ©nini.tjader.2016

 http://www.urbanjunglebloggers.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar