2016-06-26

En död humla

humla, bumblebee
Foto:©nini.tjader.2016
Den här humlan hittade jag död inne i en av mina bordslampor när jag skulle byta lampa i den (nej, den hade inte LED-lampa och det har den inte heller efter bytet. Måste ju först göra slut på lagret av vanliga lampor). Stor och fet humla, och väldigt död.

humla, bumblebee
Foto:©nini.tjader.2016
Intressant insekt. Man ska inte kliva på en humla. Deras sting gör extremt ont. Vet jag. Och tjuren Ferdinand.

humla, bumblebee
Foto: ©nini.tjader.2016
Här fick jag chansen att ta närbilder på den eftersom den var helt stilla (och död).

humla, bumblebee
Foto. ©nini.tjader.2016
Ganska stor. Intressanta vingar.

humla, bumblebee

humla, bumblebee
Foto. ©nini.tjader.2016
I år bor humlorna åter igen inne väggen under min bänk på uteplatsen. De senaste två åren har de bott längre bort i husets vägg. De flyttade dit från under min bänk då husets fasader målades om. Men nu är de tillbaka. De får gärna bo där. Man ska vara rädd om humlor.

humla, bumblebee

humla, bumblebee
Foto:©nini.tjader.2016
När jag tog ut den och lade den på stenen för att lättare kunna fotografera den kom det en annan insekt och inspekterade den.

R.I.P. humlan.

humla, bumblebee
Foto: ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar