2015-07-06

Min ärtodling

ärtor
Ärtodling 10 juni 2015. Foto: ©nini.tjader.2015
Precis som förra året gjorde jag en ärtodling i år också. Förra året var det salladsbönor. Det här ska bli salladsärtor.

ärtor
Ärtodling 10 juni 2015.  Foto: ©nini.tjader.2015
Som förra året använde jag den svarta baljan som jag då gjorde hål i botten på. Längst ner i baljan leca-kulor, som jag lagt in i fiberduk för att de inte ska bladas med jorden. Sen jord. Som klätterstöd stoppade jag ner ett antal pilgrenar, ihopsnörda i toppen. Därefter sådd. Det tog en dryg vecka innan plantorna började visa sig.

ärtor
Ärtodling 25 juni 2015. Foto: ©ninitjader.2015
När de väl börjat gro växer de ganska snabbt. Ju varmare det blev ute, desto snabbare växte de. Se upp med eventuella blad som växer ut på pilgrenarna. De brukar jag repa bort. Blir det blad innebär det att pilgrenen fått rötter.

ärtor
Ärtodling 4 juli 2015. Foto: ©niuni.tjader.2015
Men ännu inga blommor på dem här.

ärtor
Ärtodling 4 juli 2015. Foto: ©nini.tjader.2015
Men igår, då kom de första blommorna. Utan blommor inga ärtor… Och baljan är väldigt full med ärtplantor… Förhoppningsvis kommer det inte att regna precis hela tiden nu när de blommor. Insekterna måste ju få en chans att komma dit så det blir ärtor…

ärtor
Ärtodling 2015-06-06. Foto: ©nini.tjader.2015
Men just nu regnar det…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar