2015-07-14

Gå och bada…

storvretsbadet
Storvretsbadet i Tumba. Foto: ©nini.tjader.2015

Den här kalla och våta sommaren lockar inte precis till bad ute i naturen. Å andra sidan har det aldrig lockat mig speciellt i Sverige… Jag gillar varma sandstränder med hällande solsken och salta bad. Medelhavet typ.

Men jag gillar att simma.
I pool.

Under 2011 gick grannen och jag under en period regelbundet och simmade i Storvretsbadet. Slutade för att det blev för mycket skolbarn i poolen under en period efter att skolans gympasal hade bränts ner (den är uppbyggd igen, ny och fin). Hur kul är det att dela dusch och omklädningsrum med sisådär 30 tjejer i cirka 14-års-åldern? Och poolen med en massa skolbarn (även om de inte var i samma banor som vi motionssimmare).

Häromsistens lockade grannen och hennes kompis mig till att åter gå dit.
Och det var SÅ skönt att simma. Första gången blev det 750 meter i 25-meters bassängen.
Därefter har det varje gång – tills nu cirka sex gånger totalt – blivit 1000 meter var gång. Ganska lagom. Tar en knapp timme. Bra träning under sommaren när gymets vanliga pass är inställda. Jag bara MÅSTE röra på mig. Det har blivit ett behov under de år sen 2011 när jag började på gymet. Får se om jag fortsätter med simmandet när gymet kommer igång igen i mitten av augusti. Köpte ett sommarkort för pensionärer i badhuset. Kostnad 100 kronor. Gäller till och med den 31 augusti. Billigt, prisvärt.

Hitintills har jag gått två gånger i veckan. På sen eftermiddag. Man har nästan motionsbanorna för sig själv. 3-4 andra simmare kan man ju stå ut med… De barn som är i poolen är på andra banor eller i barnpoolen.

Men grannen och hennes kompis som fick mig dit igen har jag inte sett till igen…
Var är ni? Hur många undanflykter för att inte gå dit kan ni ha?

storvretsbadet
Storvretsbadet i Tumba. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar