2014-01-05

Måste man ha synliga ögonbryn?


Jag är blond. Väldigt blond. Med stigande ålder allt mer blond (förr rödblond, nu vitblond.
Det innebär också att jag har väldigt ljusa ögonbryn och ögonfransar.
Ljusa ögonbryn stör mig inte ett dugg.
Måste man ha synliga ögonbryn?
Ibland blir jag föreslagen att färga ögonbrynen, så att de ska synas bättre. Och att plocka dem.
En gång gick jag på det och färgade dem, för att A. tyckte att jag skulle göra det.
Hatade det.
Varje gång jag såg mig i spegeln såg jag bara ögonbrynen.
Du vänjer dig, sa dom. Du är bara ovan vid att de syns, sa dom. Jag vande mig inte. Det var inte jag.
Väntade i flera veckor på att färgen skulle försvinna.
Det var en lättnad när färgen inte längre var kvar.
Varför måste man ha synliga ögonbryn?
Vad är det för fel med att ha ofärgade ögonbryn?

Vänster öga
Höger öga
Mitt naturliga tillstånd är osynliga (i princip) ögonbryn. Som sommartid syns mer om jag får färg i ansiktet och ögonbrynen blir ännu ljusare av solblekning.
Jag tänker fortsätta med att ha i princip osynliga ögonbryn.
Men jag använder mascara på ögonfransarna. Som är naturligt ganska långa. Utan färg på fransarna försvinner ögonen. Jag har ju dessutom alltid glasögon.


Kom ihåg till mig själv: Kolla innan bilden tas om det finns något uppsendeväckande i bakgrunden innan avtryck… Här har jag fått en mässingsfågel i huvudet.
Egentligen skulle jag vilja ha nya glasögonbågar – lite mindre, lite rundare – men det är alldeles för dyrt. Glasögon och glasögonbågar borde vara subventionerade för oss pensionärer. Eller gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar