2014-01-28

Där barn jag lekt…


För en vecka sedan var jag med grannen G. inne i stan. Vi gick Rosenlundsgatan ner och passerade en av min barndoms lekplatser, Bergsgruvan.

Här lekte vi ofta när jag var liten. Jag gick i folkskolan i Maria skola alldeles i närheten under mina första fyra skolår. Men vi tog oss hit också när det inte var skola. Bergen till vänster, som knappt syns i bild, var spännande att vara i. Då kändes parken jättestor. Egentligen är den inte särskilt stor. Den har parklek – men den var vi aldrig i. Det var inte kul med fröknar som skulle lägga sig i vad vi gjorde.

På vintrarna hade man då, som nu, en sån här släde att köra runt runt runt med när det var snö. Kul att se att den fortfarande finns och med ungefär samma funktionalitet som då. Dvs. någon måste springa runt med pinnen så att den ska röra sig runt med passagerare i släden.

Så här som nedan ser parken ut i Google Maps om sommaren. Släden finns i övre vänstra hörnet av parken, men naturligtvis bara på vintern.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar