2012-01-24

Och så kom snön

[Domherren ovan är en fågelmatare som jag köpte förra julen på Taxinge Julmarknad.
Just nu har den ett halvt äpple som fågelmat, annars talgbollar].

Och så kom då snön häromdagen. Hela hösten har man varnat för att det skulle bli en lika kall och snörik vinter som de senaste två åren.
Så fel de hade – vilket gläder mig.
Det kom lite snö ett tag före jul. Men det försvann snabbt.
Nu kom det lite mer. Och det är tyvärr fortfarande kvar.
Det är inte särskilt kallt, bara några få minusgrader.
Det enda som är bra med snön är att det blir ljusare ute och att det är bra för rabatterna eftersom den täcker mina krokus och tulpaner som är på god väg upp. Snö skyddar faktiskt växtligheten mot kyla. Om mina krokus och tulpaner överlever är en helt annan sak. Det tar ett par månader innan jag vet det.
Jag gillar annars inte snö alls. Inte ens när jag var liten gillade jag snö. Och jag har aldrig gillat att åka kälke eller skidor heller. Eller skridskor.
Tacka vet jag gröna vintrar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar