2011-10-03

Jag bor på landet


Jag bor på landet. Känns det som i varje fall. Och uppfattas det som när jag har besök av innerstadsbor.
När man möter någon på en väg som den ovan så hälsar de oftast. Som på landet.


Och Delavals kor (eller Hamra gårds) är aldrig särskilt långt borta. Trots att kommunalhuset inte är längre bort här än i bildens bakgrund.

Jag bor alltså i Tumba, ca 25 minuter med pendeltåg från Stockholm. Det är nära till landsbygden här.

När jag var nyinflyttad – för två år sedan – minns jag särskilt ett samtal mellan tre äldre personer på busshållplatsen. Man avhandlade vart man skulle åka. Jo det ena paret skulle åka in till Stockholm – som om det vore någonstans väldigt långt bort (jag skulle sagt in till stan...), och den andra att han skulle ner till samhället – som om det vore väldigt avlägset (det tar 7 minuter med bussen).

Jag bor alltså på landet. Det finns bondgårdar nästan runt knuten. Och kor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar