2022-08-04

Svarta vinbär – saft och sylt

Svarta vinbär. Foto: ©nini.tjader.2022

Nu är alla svarta vinbär avplockade från min enda buske. Det blev cirka 3 liter svarta vinbär till mig. Det var mycket bär på busken i år.

Cirka 3 liter svarta vinbär. Foto: ©nini.tjader.2022

Grannarna Gullis och Grazyna har också fått ta del av de bären.

Eftersom frysen har fullt med både svarta och röda vinbär sen tidigare år behövde jag göra något som inte krävde frys för de svarta vinbären.

Det blev saft och det blev sylt. Till sylten lade jag till en del av de frysta svarta vinbären för att få rätt mängd.

Jag använde recepten från dansukker.se.

Svart vinbärssaft. Foto: ©nini.tjader.2022

Svart vinbärssaft

Jag har dålig erfarenhet av att göra svart vinbärssaft. Första gången jag gjorde det fick jag inte ut den ur flaskan. Det blev gelé. Nu har jag lärt mig att bären måste vara helt mogna för att det inte ska bli gelé. Den här gången lyckades jag och det blev en mycket god svart vinbärssaft med citron i enligt receptet. Hopplös att göra. Mycket klet. Tog evigheter att rinna igenom. Det stänkte svarta vinbär lite varstans… Varje gång jag gör saft säger jag att jag inte ska göra det igen…

Svart vinbärssylt. Foto: ©nini.tjader.2022

Svart vinbärssylt

Det blev precis två Felix-burkar med lättöppnat lock sylt. Att göra sylt av svarta vinbär går snabbt och smärtfritt. Till skillnad mot saften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar