2021-11-28

Sjal av sockgarn

Magic Sock Wool. Foto: ©nini.tjader.2021

Så är en sjal av sockgarn klar. Jag hade ju två och ett halvt nystan Magic Sock Wool kvar från Happy Sheep. Har gjort ett par sockor av en av färgerna tidigare. Häftiga garner vad gäller färgerna, men jag tycker inte sockorna blir så bra i det.

Sockorna. Foto: ©nini.tjader.2021

Så jag laddade hem beskrivningen för sjalen "Skogsfrun" från Järbo. Inte just då med tanken att använda det här garnet.

Sjalen "Skogsfrun" i Magic Sock Wool. Footo: ©nini.tjader.2021

Så satte igång och stickade sjalen. När garnet jag hade kvar från det nystan jag hade gjort sockor från tog slut skulle jag välja vilken färg jag skulle fortsätta med. Med hjälp och förslag från en av mina stickgrupper på FaceBook så fortsatte jag med det lila-blå-gröna garnet.

Sjalen. Foto: ©nini.tjader.2021

Naturligtvis gjorde jag fel på hålmönstret och började inte där jag skulle och gjorde det heller inte på det sätt som stod i beskrivningen. Jag är bra på att göra fel på sånt… Men jag lät det vara så och fortsatte.

Sjalen. Foto: ©nini.tjader.2021

Det blå-lila-gröna garnet blev mer randigt än jag hade föreställt mig och jag var lite skeptisk ett tag om kombinationen av garnerna verkligen var bra. Men jag fortsatte sticka.

Sjalen. Foto: ©nini.tjader.2021

Bra objekt för TV-stickning. Man måste bara tänka på var hålen skulle vara och udd-kanten. Efter svängen på mitten blir varven kortare och kortare vilket gör att det går snabbare att sticka. I det här läget var jag fortfarande skeptisk till om det verkligen skulle bli bra.

Sjalen. Foto: ©nini.tjader.2021

När det blå-lila-gröna nystanet tog slut bytte jag till det röd-orange.

Sjalen. Foto: ©nini.tjader.2021

När sjalen blev klar och jag snurrade ihop den för att se helheten så blev den faktiskt rätt häftig.

Färdig sjal med tofsar. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag gjorde tofsar till de smala ändarna av sjalen. Båda kommer från det orange-röd-rosa nystanet men blev olika eftersom garnet är självrandande och skiftar. Men tofsarna blev bra på sjalen.


Sjalen. Foto: ©nini.tjader.2021

Eftersom dagsljuset i november är i princip obefintligt fottade jag den färdiga sjalen i el-ljus. Brukar undvika det eftersom det kan förvränga upplevelsen av färgerna.

Nu när den är klar ser man tydligt felen i hålmönstret. Men bara om man vet hur mönstret egentligen ska vara. Så det gör inget. Det får vara så.


Sjalen. Foto: ©nini.tjader.2021

Ihopsnurrad runt halsen är sjalen faktiskt ganska häftig. Då kommer alla färgerna till sin rätt. Den är ungefär 2 meter lång och kan snurras flera gånger runt halsen….
Nu ska jag bara blocka den också. Då blir den väl  ännu längre…

Tidigare paus-projekt

Innan jag började med sjalen tog jag en liten paus med ett par tossor. Beskrivning finns hos Järbo. Det tog knappt två kvällar att sticka dem.


Tossor. Foto: ©nini,tjader.2021

Väldigt enkla. Stickas som tå-upp-sockor upp till vristen där man sen fortsätter att sticka fram och tillbaka. Avslutas med att sticka ihop hälen baktill. Garnet är i det här fallet Ullis från Rusta. Gillar inte garnet. Det är för sladdrigt. Här finns beskrivningen för nedladdning. Varför Järbo sorterat dem under herrplagg vet jag inte…

Kommande projekt


Sorgenfri, Omslagsjakke.

Innan jag börjar på något annat ska jag sticka en liten baby-kofta till grannen ovanpå kommande lilla pojke. Han ska komma i februari. Hittade den här beskrivningen hos Indiblomst, Sorgenfri Omslagsjakke. 

Den gör jag i Sandnes Mini Alpacka, färgen jeansblå. Och det finns beskrivning i storlek nyfödd. Hans syster fick en kofta, stickad av mig, som hon inte kunde ha förrän hon blev ett helt år gammal. Den var för stor.

Därefter blir det nog en flerfärgad tröja till mig…



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar