2021-08-10

Odla gurka i sovrumsfönstret

Gurkfrö, Piccolino F1. Foto: ©nini.tjader.2021

Under våren provade jag på att odla små gurkor i sovrumsfönstret. En frösort jag sett rekommenderad lite varstans för inomhusodling av gurka var Piccolino F1. Köpte frö från impecta.se.  Påsen innehöll 4 frön…

4 st Piccolini F1 gurkfrön. Foto: ©nini.tjader.2021

Letade fram fyra krukor som skulle få bli deras hem.

Krukor och jord för sådd av gurka. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag använde vanlig planteringsjord.

Piccolino F1 frö. 2021-02-19. Foto: ©nini.tjader.2021

Ett frö i varje kruka och hoppades att alla skulle gro.

Groende gurkfrö. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 23 februari hade frön grott och började synas.

Piccolino F1 groende frön. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 25 februari hade alla fyra fröna grott och visade sig i krukorna.

2 mars 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 2 mars var det dags att ge de små plantorna stödpinnar. Jag använde orkidéstöd.

Piccolino gurka. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 4 mars började de riktiga bladen visa sig.

Groende gurkplantor. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 8 mars hade alla fyra plantorna fått sina första riktiga blad.

Piccolino F1 gurkplantor. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 23 mars hade alla fyra plantorna klättrat hela vägen upp på orkidépinnarna.

Första gurkblommna. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 4 april kom den första blomman.

Fler gurkblommor. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 5 april var det fler gurkblommor.

9 april 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

När plantorna nått toppen av sina plantstöd knöt jag fast ett snöre i toppen på stöden och band sedan fast snöret i gardinstången. Gurkplantorna behövde ju något att klättra på.

Gurkblommor. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 13 april var det rätt många gurkblommor. Här fick jag lära mig skillnaden på hon- och hanblommor.

Gurkämne visar sig. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 20 april visade sig det första gurkämnet.

Många gurkämnen. Foto: ©nini.tjader.2021

Det här såg ju lovande ut. Vattning regelbundet för att hålla jorden våt, och näring, Blomstra.

Gurka på G. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 23 april började det likna gurka där i fönstret.

Piccolino F1 gurka. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 26 april började gurkan se färdig ut.

Första skördade gurkan. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 27 april skördade jag första gurkan. Cirka 11 cm lång. God.

Gurkgardinen. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 30 april såg det ut som ovan i gurkgardinen. Flera gurkor på G.

Gurka nummer 2. Foto: ©nini.tjader.2021

1 maj skördade jag gurka nummer 2.
Sen fortsatte det med den ena gurkan efter den andra.


Cirka 10-11 cm långa, cirka 90 gram styck. Foto: ©nini.tjader.2021

Samtliga gurkor blev ungefär 10-11 cm långa och vägde lite drygt 90 gram styck. De ovan är från den 10 maj.

Piccolino F1 gurkor. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 14 maj skördade jag hela tre gurkor på samma dag.

Tre gurkor till. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 22 maj blev det ytterligare tre gurkor.

Piccolino F1 gurka. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 26 maj en liter tjock gurka till.

Piccolino F1 gurka. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 29 maj blev det en gurka till.


Lite längre men lite lättare. Foto: ©nini.tjader.2021


Den 2 juni blev det en lite längre och lite lättare gurka, och lite skrynklig.

Tre gurkor och en vissen planta. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 6  juni hade en av plantorna vissnat och jag tog ner den, De gurkor som var på den var lite skrynklig. Två av dem gick att äta.

Sista gurkan. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 12 juni skördade jag den sista gurkan. Och tog bort det sista av gurkodlingen från sovrumsfönstret. Sista gurkan ser lite underlig ut i färgen, men en gick att äta.

Totalt blev det 15 gurkor.
Var det värt det?
Bara för att det var kul och intressant. Men i övrigt? Vete sjutton…
Jag gör det nog inte igen, men det var lärorikt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar