2020-03-22

Grekisk makrill

grekiskmakrill
Grekisk makrill innan den åkte in i ugnen. Foto: ©nini.tjader.2020
Igår kväll gjorde jag en för mig ny maträtt, nämligen Grekisk Makrill. Receptet fick jag för ett tag sen från gym-kompisen Birgitta H. Hon hade i sin tur sparat det från en tidning (vilken vet jag inte). I originalreceptet görs den i stekpanna på spisen men både Birgitta H. och jag gör den i ugn istället. Då slipper man stekos från fisk och den är lättare att hantera. Jag har alltid gillat makrill men jag vet att inte alla gör det. När jag bodde i Israel köpte jag ofta makrill och använde istället för salt sill som inte fanns där. Då gjorde jag stekt salt makrill istället för stekt salt sill. Med löksås.

Ingredienser

• 400 gram fryst makrill
• 150-200 gram fetaost
• 2 msk repad färsk oregano (eller torkad)
• 1 burk tomatsås/pastasås 400-500 gram. Jag använde Paolo Reorbertos Pastasås Napolitana. Det går säkert lika bra med en burk krossade tomater.
• 100 g kärnfria svarta kalamataoliver
• flingsalt och svartpeppar

grekiskmakrill
Grekisk makrill. Foto: ©nini.tjader.2020


Gör så här

1. Sätt ugnen på 225°
2. Skär fisken i 8 bitar.
3. Smula 100 fetaost över 4 fiskbitar och tryck till. Krydda med oregano och salt och peppar.
4. Lägg de resterande fileerna ovanpå. Skinnet uppåt på den övre, skinnet nedåt på den undre, fiskköttet inåt på båda bitarna.
5. Smörj en ugnsform med antingen olivolja eller smör-, raps- och solrosolja
6. Sätt in i ugnen i ca 7-8 minuter. Fisken behöver INTE vändas.
7. Ta ut ur ugnen och häll såsen runt omkring fiskfileerna och tillsätt oliverna. Smula över resten av fetaosten.
8. Sätt in i ugnen igen i cirka 5-7 minuter.
7. Ta ut och smula eventuellt över mer oregano.
8. Servera med kokt potatis eller pasta och en grönsallad.

Det blev jättegott.

grekiskmakrill
Grekisk makrill. Foto: ©nini.tjader.2020

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar