2019-07-13

Hållare till duschen

duschhållare
Trasig duschhållare. Foto: ©nini.tjader.2019
Just nu är det mycket som går sönder. Har hamnat i ett flöde av saker som ger upp av en eller annan anledning. Nu var det duschhållaren. Troligen installerad när våra lägenheter byggdes, det vill säga 2003. Hårdplast dagligen utsatt för vatten och användning i 16 år. Nu gav den upp och där stod jag med duschhuvudet och slangen i hand och ingenstans att hänga upp den.

fäste, duschhandtag
Vakuumfäste för duschhandtag. Foto: ©nini.tjader.2019
Två dagar senare hittade jag ett vakuumfäste för duschhandtag på Clas Ohlson efter att ha googlat runt och även besökt fysiskt butiker med badrumstillbehör. Lite skeptisk eftersom jag inte riktigt litar på sånt man sätter fast på kaklet med vakuum. De brukar falla ner tämligen omgående.

duschhörna
Duschhörnan med ny hållare. Foto: ©nini.tjader.2019
Vakuumfästet kostade bara 99:90 så jag slog till och tänkte att jag kan ju ha det medan jag letar efter något bättre och mer passande.

Egentligen vill jag ha en takdusch plus liten handdusch. Utan att byta ut blandaren. Men de är ganska dyra. Problemet är också att duschhörnan upptill har luft-tillförselsens låda mot taket. Det gör att höjden blir begränsad i duschhörnan om man skulle installera hållare på samma plats där den hitintills suttit. Planen var att återanvända de hål i väggen som redan fanns (finns) för att slippa göra fler hål i kaklet.

Monterade bort den gamla stången med trasig hållare. Översta fästet är bortmonterat sen jag tog bilden ovan. Inte en tillstymmelse silikon i de hålen… bara en vanlig plastplugg. Måste nog stoppa in lite silikon där och täta…

duschhörna
Duschhörnan. Foto: ©nini.tjader.2019
Sen kom jag på att man kan ju byta vägg för hållaren? Om jag sätter den på väggen på bilden ovan, fortfarande innanför duschdraperiet, så får en takdusch-hållare med takdusch rum och takhöjden räcker till. Nya hål, men det skulle gå. Slangen skulle nå fram till blandaren utan problem.

Innan jag bestämmer mig och innan jag hittar den perfekta takduschen med handdusch och ett utseende jag gillar så får den nya vakuumhållaren duga. Än så länge (nästan en vecka) sitter den fortfarande fast på väggen även när vattnet strömmar igenom den. Man måste dock läsa instruktionen på förpackningen noga för installationen. Det är inte bara att trycka dit duschhållaren och tro att den ska sitta fast. Men gör man som det står (och visas) på förpackningen så sitter den sedan som den ska på väggen. Förhoppningsvis fortsätter den sitta fast…

duschhållare
Duschhållare med vakuum. Foto: ©nini.tjader.2019

Nej, jag har inte sprutat silikon i de gamla hålen än…
Lampan i taket i badrummet gick och det blev mörkt. Har inget fönster där och belysningen från badrumsskåpet räckte liksom inte till. Att byta själva lampan var inget problem. Att få på glaskupan till den var värre. Det tog två dagar, men till slut fick jag på den. Ingen höjdare att stå längst upp på högsta stegen och balansera, bländad av lampans sken. Man vill ju inte göra en Ribbing…

Badrumsskåpets belysning är också något jag behöver ta tag i och reklamera till Bauhaus där jag köpte skåpet. Led-belysning som till hälften lagt av. Skåpet är bara tre år gammalt. Längre än så ska LED-belysning fungera. 20 år sa han från Bauhaus som monterade det…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar