2019-04-11

Tömt var det här

aloevera, fikonträd
Vardagsrumsfönstret innan fikonträden flyttats. Foto: ©nini.tjader.2017
I måndags kom gubbarna som skulle tömma vardagsrummet inför golvsaneringen. Efter massor av packande och 26 kartonger senare så bars kartongerna och möblerna upp till f.d. "hobbyrummet" samt fläktrummet en trappa upp. Jag har lånad huvudnyckel till rummen. Båda rummen luktar avlopp vilket nog i ett senare skede behöver åtgärdas av föreningen.

aloevera
 Aloe Vera som flyttade till Birgitta H. Foto: ©nini.tjader.2019

Igår flyttade Aloe Veran hem till Birgitta H. Idag bar jag upp fikonträden och en golvlampa samt alla tavlor som vi inte packade ner tidigare. Hade tänkt ha dem kvar på väggen men vid närmare eftertanke kändes det som att det vore bäst att flytta undan dem.

vardagsrummet
Vardagsrummet när det mesta är borta. Foto: ©nini.tjader.2019
TV-bänken och TV-n flyttas in i sovrummet fram emot kvällen idag. Har ju ett uttag där också för internet och ComHem. Förhoppningsvis fungerar det uttaget som det ska. Finns direkt till vönster innanför dörröppningen.

vardagsrum, soffa, tavelvägg
Vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2019
Soffan gick inte att få ut genom hallarna som gubbarna bedömde det. Istället står den på sidan och är inplastad. Enligt gubbarna ska det fungera för de som ska jobba med golvet.

Tavlorna på väggen bar jag upp idag. Krokarna sitter kvar.

Vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2019
Vardagsrummet ser verkligen ödsligt ut.  Väggen till vänster ser konstig ut. Det har stått bokhyllor här sen i november 2009. Egentligen bord jag nog torka av dem nu när jag har chansen men det känns inte som om det är någon vits med det innan golvet rivits.

vardagsrum, soffa, tavelvägg
Vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2019
Har dammsugit och dammsugit och dammsugit efter att allt flyttats ut från vardagsrummet. Hallen utanför har också blivit dammsugen eftersom man springer fram och tillbaka genom den med grejor.

vardagsrum, myshörna
Mysplats i vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2019
För att ha något att sitta på framför TV-n lånade jag fåtölj och fotpall av grannen. Hon får tillbaks dem ikväll. Monterade också ihop brickbordet som jag köpte på Ikea för några månader sedan. Lagom höjd bredvid fåtöljen. Mattan har alltid legat i vardagsrummet under min fåtölj men nu fick den komma fram och bli mer synlig.

När rummet blev tömt blev det också kallt. 19°C är kallt när man sitter still. Förmodligen satte rör-reparatörerna termostaten på för lågt värde när de hängde tillbaka elementet i förra veckan. Sen blev det kallt ute. Och jag hade också gjort rent friskluftsventilen på väggen och ställt den fullt öppen.  Så till en början satt jag insvept i den runda, stickade filten när jag tittade på TV. Sen drog jag upp värmen på elementet nästan fullt och stängde också friskluftsventilen. Nu är värmen i vardagsrummet uppe i 22°C. Helt OK.

vardagsrum, tavelvägg
Tom tavelvägg. Foto: ©nini.tjader.2019
Den här tavelväggen är nu tom men krokarna är kvar. Det är en betongvägg så jag tänker inte ändra något på tavlorna på just den här väggen. På väggen ovanför TVn tog jag bort alla upphängningsanordningar eftersom den väggen kommer att ha hyllor hela vägen. Passar på att göra den om-möblering av vardagsrummet som jag planerat länge.

fikonträd, soffbord, billyhyllor, hobbyrummet, fåtölj
Hobbyrummet med mina möbler. Foto: ©nini.tjader.2019
I "hobbyrummet" en trappa upp står mitt soffbord, fåtölj, litet runt bord, två fikonträd och mina Billy-bokhyllor och en annan hylla.

flyttkartonger, fläktrummet
Fläktrummet med mina kartonger med mera. Foto: ©nini.tjader.2019
I fläktrummet en trappa upp, bredvid hobbyrummet, står mina 26 kartonger med alla mina böcker och en del annat, samt en del av hyllorna, dynor och kuddar till soffan och stora mattan till vardagsrummet. Och alla hyllplan till Billy-hyllorna.

Ser framför mig vilket jobb det blir när allt det här ska packas upp så småningom… Lika illa som att flytta…

Imorgon rivs golvet i vardagsrummet. 07:30 kommer de och gör det. Sen ska golvet torka. Därefter läggas nytt golv. Sen ska allt bäras ner och ställas in… Förhoppningsvis tar det inte allt för lång tid. Under tiden bor jag i sovrummet och köket. Och har TVn i sovrummet vid fotändan. Det blir trångt, men det ska gå.

rör, vattenläcka
Problemet. Foto: ©nini.tjader.2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar