2018-05-24

Min plymspirea

plymspirea
Plymspirean, 2018-04-26, foto: ©nini.tjader.2018

För ett antal år sedan grävde jag upp en mycket liten planta av plymspirea (Aruncus dioicus) från en plats i bostadsrättsföreningens bakre del dit de hade spritt sig, bakom ett förvaringsskjul. Jag planterade den hos mig nedanför mitt köksfönster.

Varje höst/vinter vissnar den ner helt. Varje vår kommer den igen. Och växer så man nästan ser det från dag till dag. Fort går det.

plymspirea
Plymspirean 2018-04-30. Foto: ©nini.tjader.2018
För varje år blir den större och större.

plymspirea
Plymspirean, 2018-05-09. Foto: ©nini.tjader.2018
I år verkar den bli extra stor.

plymspirea
Plymspirean 2018-05-18. Foto: ©nini.tjader.2018
Och den har inte slutat växa ännu.

plymspirea
Plymspirean, 2018-05-21. Foto: ©nini.tjader.2018
Nu har blomstänglarna kommit och skjuter upp ovanför busken. Den kommer att bli överdådig när blommorna slår ut. Nu är busken så hög att jag ser blomstänglarnas toppar inifrån köket när jag sitter ner vid köksbordet.

Plymspirean är just nu lika stor som hängsyrenen bredvid den. Förra året var den ungefär hälften så hög… Verkligen en växt som kräver sin plats. Vilket man inte kan tro på vårkanten då den bara är några små kulor som sticker upp ur jorden…

By the way så kommer hängsyrenen att blomma rikligt i år. Inte en och en halv blomma som förra året… Snart så.

plymspirea, hängsyren
Plymspirea och hängsyren. 2018-05-21. Foto: ©nini.tjader.2018
Och så här blir blommorna på plymspirean när de slår ut.

plymspirea
Blomma på plymspirean juni 2016. Foto: ©nini.tjader.2016
Mer om plymspirea hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar