2018-04-19

Min ena kaktus

kaktus, cactus
Min ena kaktus. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag har två kaktusar. Båda har varit med i många år och varit med om en flytt (hösten 2009).
De växer långsamt och blommar ibland om förutsättningarna är bra. Dvs rätt dygnslängd, rätt mängd ljus, rätt temperatur. Just den här frösådde jag för några decennier sedan. Jag har ingen aning om vad den heter eller för sort.

kaktus, cactus
Kaktus i november 2017. Foto: ©nini.tjader.2017
Den ena av mina kaktusar blommar oftast i slutet av februari när den blommar/om den blommar. Nu blommade den plötsligt i november (2017).

kaktus, cactus
Blommande kaktus. Foto: ©nini.tjader.2017
Blomningen pågår ganska länge. Några veckor håller den på.

kaktus, cactus
Blommande kaktus. Foto: ©nini.tjader.2017
Blommorna öppnar sig på morgonen då ljuset är tillräckligt. Blommorna sluter sig på kvällen då ljuset försvinner.

kaktus, cactus
Blommande kaktus i mars 2018. Foto: ©nini.tjader.2018
 När den hade blommat klart från november till december trodde jag att det var färdigblommat för den här gången. Men det var det inte.

kaktus, cactus
Blommande kaktus,
 I mars började den till min förvåning blomma igen. Och inte måttligt den här gången, utan rikligt.

kaktus, cactus
Blommande kaktus. Foto: ©nini.tjader.2018
 Fullt med blommor överallt och det kommer nya knoppar hela tiden.

kaktus, cactus
Blommande kaktus, mars 2018. Foto: ©nini.tjader.2018
Den blommar fortfarande nu i mitten av april och det kommer att ta flera veckor än innan den är klar med blomningen för den här gången.

Jag njuter av den så länge blomningen varar.

kaktus, cactus
Blommand kaktus. Foto: ©nini.tjader.2018

kaktus, cactus
Blommande kaktus. Foto: ©nini.tjader.20128

kaktus, cactus
Blommande kaktus. Foto: ©nini.tjader.2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar