2017-06-07

Rabarber, rabarber, rabarber

rabarber
Årets rabarber. Foto: ©nini.tjader.2017
I år blev grannens och min gemensamma rabarber av normalstorlek. Vi har kämpat i flera år för att få den att trivas och må bra och växa ordentligt. I höstas byggde vi på odlingsboxen de 2 rabarbersorterna bor i med en våning till och fyllde på med jord och kogödsel och lyfte de två plantorna så de skulle få mer jord under sig. Sen väntade vi på våren och att de skulle börja växa. Och det gjorde de.

De är dock fortfarande inte så stora som vi skulle önska, och inte så kraftiga heller. Men de är BETYDLIGT större och bättre än tidigare år.

rabarber
Vår rabarber efter första skörden. Foto: ©nini.tjader.2017
Vi skördade första gången den 1 juni. Förhoppningsvis växer det vi lämnade kvar till sig för en andra skörd. (Till höger om rabarbern växer frösådd spenat).

rabarber
Min andel av rabarber. Foto: ©nini.tjader.2017
Min andel av första skörden blev efter ansning 309 gram. Det är 3 gånger så mycket som förra året…

Vad räcker då 309 gram rabarber till? Åkte ner till Tumba för att köpa mer rabarber eftersom det var slut hos ICA Solbo på väg hem från gymet. På ICA Kvantum hade de ekologisk rabarber för 49:90 kilot. Den köpte jag inte. Alldeles för dyrt. Gick vidare till Willy's. Där kostade rabarbern 29:90 kilot. Köpte ett kilo.

För en tid sen sparade jag en länk till ett antal rabarberrecept hos Dan Sukker. Där fastnade jag bland annat för rabarbermarmelad och rabarbersirap.

rabarbersirap
Rabarbersirap. Foto: ©nini.tjader.2017
Rabarbersirap kan man använda antingen till att hälla på glass, eller till att hälla i en margarita drink.
Det här är Dan Sukkers recept på Margarita med rabarbersirap.

Rabarbersirap


Ingredienser


4 cl tequila 
2 cl cointreau
4 cl limejuice
4 cl rabarbersirap
salt
Rabarbersirap
3 stjälkar rabarber i bitar
3 1/2 dl vatten
3 1/2 dl Dansukker Strösocker


Börja med rabarbersirapen. Låt ingredienserna koka ihop i cirka 15 minuter.
Sila i en grovmaskig sil. Pressa försiktigt rabarbern så all saft rinner ut. Låt svalna.
Skaka tequila, cointreau, limejuice och rabarbersirap.
Servera i cocktailglas med saltad kant.
Tips!
Den snyggaste saltranden får du genom att gnida kanten av glasets utsida med en citronskiva och sedan vända glaset upp-och-ned och strö på salt.

Receptet är framtaget av Dansukker
Jag gjorde rabarbersirap på huvudsakligen våra egna rabarber.

rabarbersirap, rabarbermarmelad
Rabarbersira och rabarbermarmelad. Foto: ©nini.tjader.2017
Därefter gjorde jag rabarbermarmelad. Också den efter ett recept hops Dansukker.

Det här är Dansukkers recept på Rabarbermarmelad.


Ingredienser

  • 500 g rabarber i bitar
  • 1 ekologisk citron, saften
  • 500 g (1 påse) Dansukker Ekologiskt Syltsocker
  • 1/2 tsk mald kardemumma


Blanda samtliga ingredienser i en gryta och koka under omrörning i 4 minuter. Häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Förslut. Förvara i kylskåp.
Kardemumman kan ersättas av 1-2 msk riven, färsk ingefära.

Receptet är framtaget av Dansukker
Jag hade både mald kardemumma och riven färsk ingefära i marmeladen. Och min citron var inte ekologisk vad jag vet. Jag hade inte heller ekologiskt syltsocker, utan helt vanligt syltsocker med pektin.

Marmeladen blev jättegod, särskilt om man äter den på digestives.

När jag hade gjort klart marmeladen hade jag fortfarande rabarber kvar, nämligen cirka 350 gram.

rabarbersmulpaj
Rabarbersmulpaj. Foto: ©nini.tjader.2017
Beslöt mig för att göra en rabarbersmulpaj av de rabarber jag hade kvar. Jag använde ett recept jag använt förut och som jag publicerade 2014 här på bloggen (klicka på länken).

Egentligen ska det vara 500 gram rabarber i den, men det gick bra även med de cirka 350 jag hade. Dessutom lade jag till den "rabarberkompott" som blev kvar efter att jag gjort rabarbersirapen eftersom jag tyckte det skulle vara synd att kasta den och istället sparade den. Jag har också alltid mer kanel i rabarberpaj (och äppelpaj) än vad som står i recepten.

Rabarbersmulpajen blev jättegod. Inte mycket kvar nu… Åt den med vaniljglass eftersom jag inte hade någon vaniljvisp hemma, vilket jag annars helst hade haft.

Jag tänker också göra rabarberchutney, nu när det är rabarbersäsong. Chutney är gott till grillade kötträtter.

Rabarber, rabarber, rabarber…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar