2017-04-24

Beskuret fikonträd

fikon. fikonträd, figs, figtree
Del av mitt fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2017
I slutet av mars i år beskar jag för första gången mitt fikonträd. En av grenarna hade blivit väldigt lång och växte rakt ut i tomma intet, vilket gjorde trädet bredare än det behövde vara. Så jag beskar den grenen.

fikon. fikonträd, figs, figtree
Del av mitt fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2017
Det beskurna delade jag i två delar. En av delarna satte jag i vatten i en dekorativ flaskvas. Ganska snart dök det upp små utväxter längs den del av grenen som står i vatten. Jag förväntar mig att de med tiden blir riktiga rötter. När de blir rötter ska den bli placerad i en kruka i jord. Alla blad utom ett har ramlat av från den här grenbiten. Men det var väntat.

fikon. fikonträd, figs, figtree
Del av mitt fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2017
Den andra delen av grenen, den helt utan löv/blad, satte jag direkt i jord och höll noga reda på vad som var upp och ner på den från ursprungsgrenen – någon skrev att det var viktigt att hålla reda på grenens riktning. Krukan jag stoppade ner den i inneslöt jag i en plastpåse. Efter ungefär lika lång tid som det tog för grenen i vatten att få rotanlag, så fick den här grenbiten en liten grön "kula" på stammen. Jag förmodar att också den grenbiten börjat få rötter.

fikon. fikonträd, figs, figtree
Mitt fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2017
Efter beskärning utvecklade moderplantans längsta/högsta gren två fikon. De växer stadigt.

fikon. fikonträd, figs, figtree
Mitt fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2017
Andra grenar har fått nya blad/löv.

fikon. fikonträd, figs, figtree
Mitt fikonträd 2017-04-14. Foto: ©nini.tjader.2017
Den beskurna grenen utvecklade snabbt nya grenanlag med blad på. Och grenade sig.

fikon. fikonträd, figs, figtree
Mitt fikonträd, 2017-04-19. Foto: ©nini.tjader.2017
De nya grenarna med de nya bladen växer snabbt. Verkar dessvärre som om de tänker fortsätta i samma riktning som den del av grenen jag klippte av, det vill sagt rakt ut.

fikon. fikonträd, figs, figtree
Mitt fikonträd, 2017-04-23. Foto: ©nini.tjader.2017
Det ser minst sagt lovande ut.
Med lite tur verkar det som att jag, förutom att få nya grenar på den beskurna grenen, får två fikonträd till. Det var helt klart rätt tidpunkt att beskära fikonträdet i mars. Om ett år blir det förmodligen dags igen eftersom det (hitintills) gått så bra med beskärningen. Under förutsättning förstås att det överlever sommarens uteliv på uteplatsen med efterföljande inflytt över vintern in i rumsvärmen igen.

2 kommentarer:

  1. Jag är nyfiken på hur det har gått med sticklingen i vatten? Fick den rötter? Jag har precis skurit av en lång gren som växte fel och bestämde mig för att sätta den i en vas med vatten. Hoppas på att den ska klara sig!
    /Lilli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har gått hur bra som helst. Satte den i jord och den är numera ett eget litet fikonträd. Jag beskar mer i höstas. De sticklingarna fick snabbt rötter i vatten och ör också omplanterade i jord, 4 stycken närmare bestämt. En av dessa mår lite dpligt så här i januari men resten mår fin-fint.

      Radera