2016-12-15

Ugnsstekt vitlöksspäckad filé med potatis, äpple och tomater

kycklingfilé, fläskfilé, potatis, äpple, tomater
Ugnsstekt filé med potatis, tomater och äpplen. Foto: ©nini.tjader.2016

Hittade nyligen ett recept någonstans därute på Internet som jag provade. Det handlade om att göra fläskfilé i ugn. I mitt fall blev det kycklingfilé istället eftersom jag tog fel mellan fläskfilé och kycklingfilé i frysen…

Jag nämner inga mängder i receptet eftersom det beror på för hur många personer man gör den. Jag gjorde den båda gångerna för en (1) person eftersom jag hade en enda kycklingfilé kvar i frysen och likaså en en-persons-stor fläskfilé-bit.

potatishalvor
Potatishalvor med flinsalt och rosmarin. Foto: ©nini.tjader.2016

Ingredienser

Potatis
Kycklingfilé eller fläskfile´
Vitlök
Cocktailtomater
Äppelklyftor eller äppelskivor
Flingsalt
Svartpeppar
Smör
Olivolja
Valfria örtkryddor, exempelvis rosmarin eller timjan

ingredienser
En del av ingredienserna. Foto:©nini.tjader.2016

Gör så här:

Sätt ugnen på 225°.
Tvätta och skär potatisarna i halvor och lägg dem i en ugnsform med lite olivolja eller smör & rapsolja i botten.
Strö över flingsalt och finhackad rosmarin (eller valfri annan örtkrydda)..
Kör i ugn cirka 25 minuter,

filé
Vitlöksspäckad filé bryns i stekpanna. Foto:©nini.tjader.2016

Under tiden potatisen står i ugnen skala och gör mindre bitar av en stor vitlöksklyfta.
Ansa filén (om det är fläskfilé).
Gör små hål i filén och stoppa in vitlöken.
Bryn filén i smör i stekpanna så den får en fin yta på båda sidor.

Kärna ur och gör klyftor eller skivor av ett äpple. Skala om du vill, men inte nödvändigt.

kycklingfilé, fläskfilé, potatis, äpple, tomater
Klart att skjutsa in i ugnen igen. Foto: ©nini.tjader.2016

Ta ut potatisen ur ugnen.
I samma form lägg i äppelbitarna/äppelklyftorna och så många cocktailtomater du vill ha. Hur många beror på hur stor formen är och hur mycket potatis som finns i den.
Lägg sedan kycklingfilén/fläskfilén ovanpå det hala.
Strö över flingsalt och mer örtkryddor och ringla över lite olivolja på toppen för att inte potatisen ska brännas.
Sätt in formen i ugnen i cirka 15-20 minuter.

kycklingfilé, fläskfilé, potatis, äpple, tomater
Färdigt. Foto: ©nini.tjader.2016

Ta ut och låt svalna lite.
Servera med en grönsallad till.

Jag gjorde den som sagt på kycklingfilé första gången.
Igår gjorde jag den på fläskfilé.
Den var godast med kycklingfilé.
På bilderna är köttet fläskfilé.

kycklingfilé, fläskfilé, potatis, äpple, tomater
Upplagt på tallrik. Saknas bara grönsalladen. Foto: ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar