2015-04-25

Fisk i paket

Fisk i paket à la Jamie Oliver. Bild från jamieoliver.com.
Provade nyligen ett av Jamie Olivers recept på fisk i paket. Det blev väldigt gott. Jag gjorde inte exakt som han beskrev – exempelvis att klistra ihop paketet med ett vispat ägg – men det gick alldeles utmärkt ändå. Eftersom det inte – vad jag kan hitta – finns någon svensk översättning för receptet gör jag en här och nu. För det här receptet kommer jag att använda igen.

Ingredienser

• cirka 100 gram potatis (delikatesspotatis använde jag)
• en fänkål som ansas och skärs i klyftor (behåll blasten och lägg med i paketet
• en halv citron skuren i tunna skivor (jag tog en hel)
• 5 (eller fler) halverade cocktail-tomater
• olivolja
• en handfull svarta oliver utan kärnor, delade i halvor
• cirka 120 gram fast fiskfilé – jag använde fryst, tinad, torskrygg
• havssalt (men det går lika bra med vanligt bordssalt)
• svartpeppar (grovmald)
• lite vitt vin (kan uteslutas – jag hade inget)

Gör så här

• Sätt på ugnen på 200°C och låt den bli varm.
• Förbered det som ska bli paketen genom att ta grill-folie på cirka 35 x 45 cm och vik den dubbel. Lägg den slätt och vik upp alla fyra sidorna till en kant.

• Koka upp saltat vatten.
• Skär potatisen i lagom små bitar. Använder du delikatesspotatis behöver den inte skalas.
• Lägg i potatisen i det kokande, salta vattnet och låt koka i sex (6) minuter.
• Tag av potatisen och slå av vattnet.

• Ta fram en stor skål och lägg i fänkål skuren i klyftor, citronskivor, cocktail-tomater skurna i halvor, olivolja och fisk. Krydda med salt och peppar och blanda försiktigt ihop.
• När potatisen är klar blanda försiktigt ner den med det andra i skålen.
• Vik upp kanterna på grillfolien.
• Häll allt i skålen på grillfolien. Placera fisken så att det är lätt att portionera och fiskbitarna inte ligger på varandra.
• Häll eventuellt över en skvätt vitt vin.
• Förslut paketet ordentligt. Det får inte gå sönder och det ska vara helt tätt.
• Lägg paketet i en långpanna och sätt in i den varma ugnen (200°C) ungefär i mitten.
• Beroende på hur tjocka fiskfiléerna är tar det cirka 20–25 minuter att bli klart. Mindre om fiskbitarna är tunnare.

Var försiktig när du öppnar paketet för ångan inifrån är het.
Jag serverade det direkt från paketen på sin långpanna.
Jättegott!

Här finns originalreceptet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar