2014-07-07

Utet

uteplats

Det här har jag direkt utanför dörren från mitt vardagsrum. Uteplats i marknivå. Här tillbringar jag mycket tid så här års. De två stolarna (frå¨n Ikea) är det flera års åldersskillnad mellan – vilket är omöjligt att se. Den ena köpte jag förra gången Ikea hade den i sitt sortiment, den andra när modellen återkom i sortimentet för drygt två år sedan. De har stått ute i ur och skur och snö året om i många år utan skydd. Det går inte att se på dem. Och det är omöjligt att se vilken stol som är den äldre. Det kallar jag bra kvalitet. Utemattorna är i år från Indiska.

uteplats

Härifrån går man direkt ut i grönskan.

uteplats, pelargonvägg

Åt andra hållet en sittplats till och pelargonväggen med pumpa och squash under. Just nu har pelargonerna inga blommor men de är på g. Första omgången pelargonblommor är överblommade. Men det är fullt med knopp på samtliga.

uteplats, pelargonvägg
uteplats

Den vita femtungan uppe till höger är fantastiskt och klätterväxten, en cobea/klockranka växer fint trots att jag "lagade" den längst ner med maskeringstejp där den gick av på vägen hem efter inköp.


Jag brukar ha dyna och kuddar på den svarta bänken (köpt från Ikea för cirka fyra år sedan), men när jag tog de här fotona hade jag precis bättrat på färgen på den på ett par ställen, så dynorna kunde inte vara på just då. Dessutom åker dyna och kuddar alltid in över natten eftersom jag inte vill utsätta dem för traktens katter.

uteplats

På räcket till uteplatsen hänger tre lådor med röda petunior. Och på hörnet av planket, mina två största kaprifoler.

uteplats

Och här är fat- och krukförrådet. Den här hyllan från Ikea har stått utomhus året runt i ur och skur och snö i åtskilliga år vid det här lagt. Och den klarar det. Över vintern har jag presenning över för att inte få snö i alla krukor och fat. Tomat och gula penséer ovanpå.

Stenarna på bordet nedan använder jag för att hålla fast tidningar och annat läsbart när det blåser. Växterna flyttar runt beroende på om jag behöver använda bordet eller inte.

uteplats
uteplats, entré

Det här är entren till uteplatsen utifrån. Här syns den gula kaprifolen på hörnet till räcket. Den planterade jag förra året och i år blommade den för första gången med stora, gula blommor. På grinden hänger en gammal cykelkorg där jag lägger diverse strilmunstycken till vattenkannor, munstycke till vattenslang etc.

uteplats

Det här är mitt vardagsrumsfönster. Till vänster om det dörren in. Ryggstödet till min svarta bänk fungerar även för att ställa ifrån sig kaffekoppar, växer etc. Sitter man på svarta bänken är man under tak från grannbalkongen ovanför.

Jag gillar min uteplats. Enda nackdelen är att det inte finns något vattenuttag på den här sidan av huset. Jag måste dra slangen rakt igenom vardagsrummet in i badrummet för slangvattning… opraktiskt. När slangen inte används bor den under den svarta plaststolen i bortre hörnet av uteplatsen.

All bilder är ©nini.tjader.2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar