2013-01-06

Hemma med Ernst


För ett tag sen köpte jag första numret av livsstilstidningen "Hemma med Ernst".
Den var svår att få tag på här i Tumba. Hittade den till sist i Pressbyrån vid Tumba Station.
Jag gillar ju hans TV-program (vilket inte alla jag känner gör – flera i min omgivning stänger helst av TV-n när det blir dags för Ernst – de står inte ut med hans sätt att prata).
Och jag gillar ju hans designer och projekt och de prylar han gör.
Och maten är också stundtals intressant.
Och jag gillar inredningstidningar. Och liknande.

Tidningen gjorde mig besviken. Av flera anledningar.
Jag gillar inte typsnittsvalen. Varken för rubriker eller brödtext. Varken font eller fontstorlek. Eller bristen på luft i löptexten där det är lite längre texter. Det gör det svårläst.
Inte för att det finns så många längre texter. Det är mest bildtexter.
Hela tidningen känns rörig. Texterna är snuttifierade.
Det är mycket/många bilder på Ernst. Med uttalanden. Och där man förväntar sig att de ska följas av en längre text, en artikel. Men nej. En sida. Det fortsatte inte på nästa sida som förväntat. Eller… vänta ett tag… det gör det ju. Fast det är inte tydligt att det hänger ihop. Första sidan för en efterföljande artikel känns som något helt fristående som inte alls hör ihop med artikeln. Det är bara genom att titta på märkningen högst upp på sidan som man plötsligt förstår att det faktiskt hör ihop. Trots allt.

Mest är det layouten och typsnittsvalen jag stör mig på.
Innehållet? Nja. Lite mer substans skulle inte skada. Lite mer text än bara bildtexter skulle heller inte skada. Lite mer sammanhang mellan sidorna skulle inte heller skada.

Har verkligen försökt gilla tidningen. Men nej, det går inte riktigt. Den irriterar.
Blev jag inspirerad? Inte särskilt.
Köper jag nästa nummer? Vi får se i mars när den kommer ut. Ger den kanske en chans till.

Här finns webbplatsen Hemma med Ernst. Förutom att de har ett jättestort typsnittsval på sajten är den rätt OK. Det blir väl mer innehåll på den så småningom. Kan man hoppas.


Eller blir det som med tidningen "Hemstilat" som kom ut med ett (1) nummer i september 2011 och där man i flera månader (2012) nu sagt att snart så, snart så kommer nummer två… Det säger man även på sin sajt… Men då enbart i iPad-format. Så den kan man ju glömma. Dvs de av oss om inte har en iPad. Jag har tre Macar och 2 iPhones. Jag behöver ingen iPad, eller? "Hemstilat" verkade i övrigt lovande rent innehållsmässigt.


Tacka vet jag "Sköna Hem". Snygg layout. Läsvärd. Innehållsrik. Intressant. Det är den enda heminredningstidning jag idag prenumererar på (det finns andra som är bra, men ingen är lika bra som Sköna Hem). Och den enda jag tänker fortsätta prenumerera på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar