2011-12-24

Nu är det jul igen

Men…
Jag firar inte jul. Har inte firat jul sen pappa levde. Och han gick bort i januari 1984. Tills dess gjorde Janne och jag det för pappas skull. Janne avstod gärna från jul han också. Bara han fick julskinka så var han nöjd.
Så jag har inte gran – men jag gillar gran, pga doften och att det är fint när de är klädda och har ljusslingor (elektriska).
Och jag äter gärna viss julmat. Julskinka till exempel. Och risgrönsgröt. Resten kan jag vara utan och saknar det inte.
Jag gillar också ljus-girlanger utomhus och stjärn-draperier med ljus inomhus. För att det är så mörkt så här års. Och många stearinljus gillar jag också.
Inga julklappar till någon och inte ens till mig själv från mig själv.
Men jag skickar julkort. I alla fall till mina gamla kusiner som nästan undantagslöst inte finns där ute på nätet och nog skulle bli ledsna om de inte fick julkort. Och det är kul att få julkort. Man ser en gång om året att folk fortfarande finns där ute. Men jag har funderat på att sluta skicka julkort. Det blir så dyrt.
Jag gillar inte traditioner. Ritualer. Eller måsten.
Det är så stelt. Så instängt. Så begränsande.
Vissa bara måste ha traditioner och känner sig otrygga utan dem.
Jag har inte det behovet.
Och jag tillhör ingen trosinriktning heller.
Men jag kan fira att ljuset återkommer. För nu kommer det. Vintersolståndet är över.
[Bilden ovan har jag lånat från en post på FaceBook].

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar